Woningcorporaties in Stad lijken te verdienen aan hun parkeerplaatsen: 'Dat is behoorlijk pijnlijk'

Betaald parkeren
Betaald parkeren © ANP
Woningcorporaties in de stad Groningen hebben de parkeertarieven op hun eigen grond verhoogd na de invoering van betaald parkeren in de wijk. De SP en het CDA vinden dit een onwenselijke situatie en willen een rem op de hoge parkeertarieven van woningbouwverenigingen in Stad.
Een voorbeeld is het parkeerterrein bij de Blauwe Reiger in de wijk Hoornse Meer. Eerst waren de plekken gratis, maar bewoners betalen daar nu ruim driehonderd euro per jaar. ‘Dat is behoorlijk pijnlijk om dat van sociale huurders te vragen', zegt gemeenteraadslid Etkin Armut van het CDA.

Kosten

Woningcorporaties verdedigen de verhoging door te wijzen op de kosten die ze maken, zegt Armut. ’Wij snappen best dat er voorzieningen moeten worden aangelegd, maar driehonderd euro per jaar lijkt ons heel veel om van huurders te vragen voor bijvoorbeeld het plaatsen van een slagboom. Dan lijkt het toch op een verdienmodel.’

Leeg parkeerterrein

Huurders van de Blauwe Reiger in Hoornse Meer konden tot 1 mei een vergunning aanvragen bij de gemeente om op straat te parkeren. Deze vergunning kost zo’n vijftig euro per jaar in deze wijk. ‘Dat is een verschil van 250 euro. Wat je toen zag, was dat iedereen massaal op straat parkeerde en er was meteen een parkeerprobleem in de wijk, terwijl er wel een leeg parkeerterrein is.’

Concurrentie

Beide politieke partijen willen weten van het college van B&W of huurders eventueel weer de mogelijkheid krijgen om een gemeentelijke vergunning aan te vragen. ‘Het is niet bedoeld als een soort van concurrentie’, geeft Armut aan. ‘Maar voor een woningbouwcorporatie moet het geen verdienmodel zijn. De kosten zijn nu niet inzichtelijk. Het zou het mooist zijn als we erachter komen of de prijs die ze vragen redelijk is.’

Niet eerlijk

Mochten de prijzen terecht zijn, dan is het niet de bedoeling om gemeentelijke parkeervergunningen af te geven, zegt Armut. 'Maar het lijkt er nu op dat het een verdienmodel is. En dat vinden wij niet eerlijk voor de huurders. Dan zouden wij ze een andere mogelijkheid willen bieden. Wij vinden vooral dat het college haast moet maken met vervolgstappen en dat ze dit moeten meenemen naar de gesprekken met de woningcorporaties.’

Wild parkeren

Lizette van Dijken van woningbouwcorporatie Lefier geeft aan dat het inderdaad klopt dat de bewoners van de Blauwe Reiger in de wijk Hoornse Meer eerst gratis konden parkeren en nu niet meer. 'Het gaat hier overigens niet om sociale huurwoningen, maar om zogenoemde middenhuur. We zagen dat, toen de gemeente betaald parkeren invoerde, mensen 'wild' gingen parkeren op ons terrein, dus ook mensen die geen appartement huurden bij ons. Wij waren daarom genoodzaakt om er een slagboom neer te zetten, zodat het beschikbaar bleef voor onze bewoners. En we hebben de bewoners de mogelijkheid geboden om bij ons een parkeerplaats af te nemen.'

Kostendekkend

Ze geeft toe dat nieuwe bewoners geen parkeervergunning bij de gemeente meer kunnen aanvragen en dus geen parkeerplek anders meer hebben. 'Maar wij hebben kosten gemaakt voor het inrichten van het terrein zoals de slagboom, klappaaltjes, belijning, bebording, technische voorzieningen en de administratie. Omgerekend komt dat neer op dertig euro per maand. Dat vragen wij nu van de bewoners en die weten dat ook van tevoren. Ze krijgen dan ook een eigen plek, hoeven niet meer op zoek. Het bedrag dat wij vragen, is kostendekkend. Maar als de gemeente bereid is om een bijdrage in de kosten te leveren, kan het zeker goedkoper.'

Van Dijken geeft aan dat de gemeente ook op de hoogte is van de berekening van de kosten.