Lokale ondernemers in Stad zetten deuren open: ‘Diversiteit moet blijven’

In de Folkingestraat zijn veel lokale ondernemers gevestigd
In de Folkingestraat zijn veel lokale ondernemers gevestigd © Theo Sikkema/RTV Noord
Sinds 2019 staat de binnenstad van Groningen twee zaterdagen per jaar in het teken van Lutje Lokaal. Een initiatief om bezoekers te attenderen op het belang van lokaal ondernemen in de stad. Inmiddels zijn ruim zeventig ondernemers aangesloten. 'Lokale ondernemers kleuren de stad.'
Er is een speciale stadsgids en er zijn wandelroutes om winkels en horecazaken te ontdekken. De grote gemeenschappelijke deler is het lokale karakter. De ondernemers maken geen deel uit van een grote winkelketen, maar werken met een eigen visie en een 'eigenwijs assortiment', zo laat de Stichting Lutje Lokaal weten.

Tegenhanger van Black Friday

Nardia van der Poll (31) is mede-eigenaar van Schoenenboetiek Mary Jane en betrokken bij de stichting. ‘Het is ooit begonnen als tegenhanger van Black Friday. Als lokale ondernemers kunnen we niet mee in het kortingsgeweld op zo’n dag. En we willen twee keer per jaar onze klanten bedanken dat ze lokaal komen shoppen.’
Lutje Lokaal is volgens de stichting de Groningse variant van het uit Amerika overgewaaide Small Business Saturday. De dag waarop de ‘kleine’ ondernemers hun klanten bedanken voor hun steun. In dit geval een dag in het voorjaar en eentje in het najaar.
Er zijn speciale wandelroutes. De Typisch Grunn-route en een kinderroute in samenwerking met de Disney-expositie in het Forum. Daarnaast zorgen gastdames voor extra aandacht. Zij delen stadgidsen uit waar alle deelnemers instaan. Volgens Van der Poll een manier om Groningen te ontdekken of te herontdekken.
Nardia voor haar schoenenzaak in de Oosterstraat
Nardia voor haar schoenenzaak in de Oosterstraat © RTV Noord/Theo Sikkema
In de coronaperiode breidde het initiatief snel uit, aldus Van der Poll. ‘Toen hadden we veel contact met ondernemers en is de onderlinge band gegroeid. We gaan tegenwoordig ook bij lokale ondernemers langs om elkaar te motiveren en mee te doen. Zo krijg je een leuke en steeds grotere community.’

Niet op een eiland zitten

Pier Tjepkema (52) van lifestylewinkel Laif & Nuver, zit sinds 2007 in de binnenstad en is via het Zuiderdiep, Folkingestraat en Vismarkt in de Rode Weeshuisstaat beland. Hij onderschrijft het belang van Lutje Lokaal. ‘Ik vind het belangrijk om de krachten te bundelen en niet op een eilandje te zitten. We kunnen een mooi lokaal profiel laten zien, zodat de bezoekers iets anders ervaren dan alle grote ketens die ze al kennen.’
Tjepkema vindt het ook knap van de stichting dat het lukt om de energie erin te krijgen. ‘Ondernemers zitten toch vaak op hun eigen terrein. Ik vind het bewonderenswaardig hoe goed ze ondernemers meekrijgen in dit proces.’
Pier Tjepkema is al sinds 2007 ondernemer in Groningen
Pier Tjepkema is al sinds 2007 ondernemer in Groningen © RTV Noord/Theo Sikkema
In de Astraat runt Anne-Marie Knol (52) sinds twaalf jaar de specialiteitenzaak Groninger Kaasboetiek. Ze is één van de deelnemers. ‘Het is goed dat er aandacht is voor de kleine ondernemer. Dat er niet alleen maar grote ketens zijn. Een gezellige binnenstad krijg je juist door de mix van verschillende soorten winkels en horeca. Doordat we naar buiten treden is het denk ik gemakkelijker voor bezoekers om binnen te komen.’
Lokaal zorgt voor kleur
'Lokale ondernemers kleuren de stad en zorgen ervoor dat het winkelaanbod niet 'verblokkert', zoals we dat vroeger noemden', zegt Laurens Sloot. Hij is bijzonder hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'Dat er te veel dezelfde winkelformules verschijnen. Je ziet dat de opkomst van online vooral in de non-food veel omzet heeft weggehaald. Daar zal een deel het niet gemakkelijk hebben om geld te verdienen.'

Het gekke is volgens Sloot ook dat uit onderzoek blijkt dat de consument een heel positief gevoel heeft bij lokale ondernemers, maar ’s avonds wel met de Ipad op de bank gaat zitten om online te bestellen. 'In Groningen is het winkelaanbod nog gevarieerd, maar het is zaak om dit in stand te houden. Er is een status quo aan het ontstaan tussen online en fysieke aankopen. Online groeit niet meer en grote internetbedrijven houden moeite om geld te verdienen. Uiteindelijk is het zaak de consument duidelijk te maken dat lokaal kopen een centrum levendig houdt. Een initiatief als Lutje Lokaal is daarom goed.

Ik zeg altijd: de grootste concurrent is niet de supermarkt, maar het gemak
Anne-Marie Knol, eigenaar Groninger Kaasboetiek
De meeste deelnemers organiseren iets extra’s. Zo doet Knol een kaasproeverij om bezoekers meer te bieden. ‘Ik zeg altijd: de grootste concurrent is niet de supermarkt, maar het gemak. Consumententrouw is er eigenlijk niet meer. Mensen krijgen constant prikkels via de telefoon en kopen is gemakkelijk met een druk op de knop.’

Gevaar

Daar schuilt voor een binnenstad een groot gevaar in, vindt Knol. ‘Als iedereen dat doet heb je op termijn een dooie binnenstad. Diversiteit moet juist blijven om zo je bestaansrecht te houden.’ Tjepkema: ‘We zijn de tegenhanger van online en corona heeft er denk ik wel voor gezorgd dat klanten fysieke winkels weer meer waarderen. Bewustwording van het belang van winkels is toegenomen.'
Anne-Marie Knol in haar kaaswinkel
Anne-Marie Knol in haar kaaswinkel © RTV Noord/Theo Sikkema
De vraag is wat de opbrengst van Lutje Lokaal is. Volgens Tjepkema is het iets voor langere termijn. ‘Het is moeilijk meetbaar. Het brengt een andere stroom publiek op gang. De wandelroutes en stadsgids helpen daar wel bij. Dat kan nieuwe klanten opleveren.’

In de watten

Voor Knol is het een gelegenheid om zich extra te tonen. ‘Je bent ondernemer omdat je het zelf leuk vindt. Die passie probeer ik over te brengen en te laten zien. Dan helpt het als er extra aandacht voor kleine winkels in de binnenstad is.’ Het laten zien is volgens Van der Poll essentieel. ‘Elke stad heeft specifieke straatjes en boetiekjes. Het is goed om bezoekers met meer dan zeventig verschillende ondernemersgezichten welkom te heten. Een mooie manier om klanten in de watten te leggen.’
Ondertussen is de realiteit dat de binnenstad karakteristieke winkels blijft kwijtraken. Zo sluit kantoorboekhandel Jacobs in de Brugstraat binnenkort de deuren, drie andere locaties blijven wel open, en stopt boekhandel De Blijde Wereld in de Folkingestraat, omdat het financieel niet meer kan.

Samenwerking belangrijk

Dat ziet Van der Poll ook. ‘We leggen onze ziel en zaligheid in onze bedrijven om een bestaan op te bouwen. Elkaar steunen helpt en laten zien dat we er samen voor gaan ook.’ Daar is Knol het ook roerend mee eens. ‘Met elkaar moeten we er wat van maken.’ Tjepkema: ‘Bij deze samenwerking heeft iedereen belang.'