Groninger ondernemersduo zet zakelijke autoleasemarkt in beweging

René Meijer en Floris Mulder op kantoor in Eelde
René Meijer en Floris Mulder op kantoor in Eelde © RTV Noord/Theo Sikkema
Bedrijven inzicht geven in wat een leaseauto of bedrijfswagen kost en wat de aanvullende voorwaarden zijn om een keuze te maken. Het klinkt heel logisch, maar toch is tot nu toe vaak alleen de prijs doorslaggevend. Het doel van de Groninger ondernemers Floris Mulder en René Meijer is om transparantie in de markt te vergroten.
In september 2019 zijn Mulder (43) en Meijer (37) Debesteleasedeal.nl gestart. Een online vergelijkingsplatform om aanbieders van leaseauto’s op 32 verschillende punten met elkaar te vergelijken. ‘In de leasemarkt is het tot nu toe vaak zo dat de klant een prijs krijgt en de aanvullende voorwaarden pas naar voren komen bij het ondertekenen van de mantelovereenkomst’, stelt Mulder.
De vraag die beide kompanen bezighield was hoe dit proces zo transparant te krijgen dat goed en overzichtelijk vergelijken mogelijk is. Om dit in de praktijk te brengen is software geschreven voor een online vergelijkingstool.

Veendam en Spijk

Mulder is een geboren Veendammer en al ruim tien jaar woonachtig in Noordlaren. Meijer zijn wieg stond in Spijk en hij woont nu in Assen. Vanuit hun kantoor, bij Groningen Airport Eelde, is het doel om de zakelijke autoleasemarkt in Nederland danig te veranderen.
Mulder verkocht auto’s en rolde in 2008 de leasewereld in. Na een tocht via diverse leasemaatschappijen begon hij in 2018 met Box Wagenparkbeheer om als intermediair tussen klant en leasemaatschappij leaseauto’s te beheren. Ondertussen was de ondoorzichtige markt Mulder een doorn in het oog.
Floris heeft expertise op het gebied van autoleasing en ik heb de kennis van online marketing
René Meijer - mede-oprichter Debesteleasedeal.nl
Om zijn plannen verder uit te werken was een kenner van online-marketing nodig om het product goed voor het voetlicht te brengen. Mulder kwam Meijer tegen op feestjes van zijn beste vriend en zo kwamen de twee bij elkaar. ‘Floris heeft expertise op het gebied van autoleasing en ik heb de kennis van online marketing. Dat hebben we bij elkaar gebracht’, zegt Meijer over de samenwerking. ‘Zo zijn we gestart en we kregen direct veel positieve feedback.’
René Meijer en Floris Mulder op de achtergrond aan het werk
René Meijer en Floris Mulder op de achtergrond aan het werk © RTV Noord/Theo Sikkema
Vrij kort na de start nam de coronapandemie de wereld in de greep. Mulder kan het zich nog goed herinneren. ‘De eerste telefoontjes gingen over hoe klanten de auto in konden leveren en hier op de parkeerplaats kwamen medewerkers van andere bedrijven bureaustoelen en laptops ophalen vanuit het idee om thuis te gaan werken. Slecht voor ons natuurlijk.’
De kunst was om door te blijven gaan, bevestigen beide mannen. Mulder: ‘De focus lag op het ontwikkelen en bouwen van een platform voor het vergelijken van leaseoffertes. Het motto was bouwen, bouwen, bouwen en op de momenten dat het kon klanten bezoeken.’ Het bouwen lukt met startkapitaal en een subsidieregeling voor het maken van software.

Zichtbaar maken

De toepassing geeft niet alleen de klant inzicht, maar ook leasemaatschappijen krijgen een waardevol marktinzicht. ‘Zeker in het begin was het niet eenvoudig om leasemaatschappijen mee te krijgen, maar de laatste tijd benaderen de leasemaatschappijen ons voor een samenwerking. Het proces zichtbaar maken wint aan waardering’, aldus Mulder. ‘Bij ons kan een leasemaatschappij op basis van ieder merk of model zien waar ze qua voorwaarden staan ten opzichte van de concurrentie’, vult Meijer aan.
Het kantoor op het terrein van Groningen Airport Eelde
Het kantoor op het terrein van Groningen Airport Eelde © Eigen foto
Behalve de prijs gaat het om zaken als inleverschades, locaties voor onderhoud, winterbandenruil, vervangend vervoer, etc. Mulder en Meijer richten zich op de 145.000 auto’s in Nederland die onder de zogeheten zakelijke operationele lease vallen. Dat zijn leasecontracten waarin alle overige kosten als banden, onderhoud en verzekeringen in meegenomen zijn.

Agressieve markt

Het doel is om in 2027 zo’n 7.500 auto’s per jaar via de software in te zetten, daar waar het afgelopen jaar 500 contracten in de boeken gingen. ‘Dat klinkt misschien behoudend, maar de leasemarkt is een agressieve en onoverzichtelijke markt. Er zijn een paar honderd maatschappijen in Nederland en meer dan 200 intermediairs’, rekent Mulder voor.
We zitten in een traditionele markt, waarin transparantie vooral in de verkoop lastig is
Floris Mulder - mede-oprichter Debesteleasedeal.nl
Meijer is hoopvol. ‘Wij bieden een nieuwe vorm van dienstverlening en dat moet de klant eerst ervaren. Ze kunnen alle offertes zien en maken zelf de keuze. Waar nodig bieden we persoonlijk advies. We rekenen alleen een eenmalige succesfee voor de leverende leasemaatschappij.’

Inzicht wint

Mulder is helemaal overtuigd om het na te streven doel te halen. ‘Steeds meer maatschappijen krijgen oog voor intermediairs.’ Volgens Meijer alleen al vanwege kostenoverwegingen. ‘Ze hoeven daarvoor zelf geen mensen in dienst te nemen, omdat ze het contact met de klant aan ons over kunnen laten.’ ‘Aan de andere kant zitten we in een traditionele markt, waarin transparantie vooral in de verkoop lastig is, maar we denken dat inzicht de traditie verslaat’, aldus een strijdbare Mulder.
René Meijer en Floris Mulder aan het werk op kantoor
René Meijer en Floris Mulder aan het werk op kantoor © RTV Noord/Theo Sikkema
Zo gaan de twee moedig voorwaarts en is de klik er ook eentje van elkaar vrijlaten. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de marketing en branding en Floris doet sales, het organisatorische aspect en denkt de softwaretoepassingen uit’, zo vat Meijer de verantwoordelijkheden samen.
Onze software is als een grap. Als we het moeten uitleggen is het niet goed genoeg
René Meijer over de kwaliteit van de software
Om zichtbaarder te worden in de markt is het vooral een kwestie van relatiebeheer en het slim inzetten van social media. Meijer geeft aan dat betaald adverteren, op bijvoorbeeld Google, om makkelijk gevonden te worden, lastig is in deze extreem concurrerende markt. ‘Onze financiële zakken zijn daar nog niet diep genoeg voor en ik denk ook niet dat het voor ons de juiste route is. Het is veel in gesprek zijn met potentiële klanten en zorgen voor landelijke dekking van zelfstandige leaseadviseurs.’

Zaaien

Zo zijn inmiddels leaseadviseurs in de regio’s Den Haag, Utrecht, Groningen en Drenthe actief. Andere regio’s krijgen binnenkort invulling. Zo is het zaaien om vervolgens steeds meer te gaan oogsten. Meijer is helder over hun product. ‘Onze software is als een grap. Als we het moeten uitleggen is het niet goed genoeg.’