Stad steekt miljoenen in aangenamer leven voor fietsers en voetgangers

De gemeente Groningen wil met ruim vijftig miljoen euro het lopen en fietsen in Stad stimuleren en tegelijk de verkeersveiligheid verbeteren. Het geld wordt de komende ruim twintig jaar uitgegeven aan het verbeteren van wandelpaden, fietsroutes en het veiliger maken van oversteekplaatsen. Dit alles gaat ten koste van de automobilist.
In de afgelopen acht jaar zijn er ongeveer 1200 fietsers en zo'n 750 brom- en snorfietsers betrokken geweest bij verkeersongevallen. 'En dan zijn vast nog niet eens alle gevallen gemeld', zegt wethouder Philip Broeksma (GroenLinks). 'Dus er moest echt iets gebeuren.'
Minder ruimte voor auto
Wat er gaat gebeuren, is dat de voetganger en fietser in de stad meer ruimte krijgen. De automobilist krijgt juist minder ruimte. Een goed voorbeeld van het beleid is nu al te zien bij de Peizerweg in de stad. Die weg wordt op dit moment onder handen genomen: het fietspad wordt breder, de weg smaller en groener, waardoor onder aan de streep een aantal parkeerplekken verdwijnt.
Broeksma: 'Op een gegeven moment is het vol met auto’s. Dan is het klaar. Als je in de file staat, heb je belang bij beter openbaar vervoer en goede fietsroutes. Het blijven faciliteren van de auto is een doodlopende weg.'
Met de auto kun je overal komen, maar het zal niet meer de snelste manier zijn om je te verplaatsen
Routes naar wijkvoorzieningen
De Peizerweg is een belangrijke doorfietsroute, vindt het gemeentebestuur. 'Naar de P+R in Hoogkerk en Hoogkerk zelf, maar ook naar de school in de Zeeheldenbuurt.' Bij de verbeterde fiets- en wandelpaden zal de nadruk liggen op dit soort locaties. 'Denk aan looproutes naar wijkvoorzieningen, openbaar-vervoerhaltes en scholen.'
Een ander voorbeeld is volgens Broeksma het fietspad naar de nieuw te bouwen wijk Suikerzijde. 'Die wijk is er nog niet, maar we leggen het fietspad alvast aan. Want dat is de snelste manier om in het centrum te komen.'
Plek die het verdient
De gemeente Groningen groeit naar verwachting naar 270.000 inwoners in 2040. Hebben de nieuwe bewoners van de Suikerzijdewijk dan geen auto meer? 'Mensen willen niet per se een auto, ze willen mobiliteit. En dus moet je investeren in fietspaden, wandelroutes en openbaar vervoer. Die nemen de minste ruimte in en zijn ook gezonder. De auto krijgt de plek die hij verdient, maar de fietser ook en dat is voor de fietser meer dan voorheen.'
Is de automobilist straks nog wel welkom in de stad? 'Met de auto kun je overal komen, maar het zal niet meer de snelste manier zijn om je te verplaatsen.'
Naast het aanpakken van de Peizerweg en de Suikerzijderoute worden er bijvoorbeeld ook snelheidsbeperkende maatregelen genomen in de Oosterparkwijk en wordt het Jaagpad aangepakt. De maatregelen beperken zich niet alleen tot de stad Groningen. Ook in dorpen als Ten Post, Ten Boer, Glimmen en Noordlaren wordt gewerkt aan de verkeersveiligheid.
De plekken die tot 2030 worden aangepakt, zijn nu op een rijtje gezet. Bewoners mogen daar over meepraten. 'Het wordt geen opgedrongen geluk', aldus Broeksma. 'We willen met bewoners in gesprek over hoe we de zaken moeten uitvoeren.'
De plekken die tot 2030 worden aangepakt, zijn nu op een rijtje gezet. Bewoners mogen daar over meepraten. 'Het wordt geen opgedrongen geluk', aldus Broeksma. 'We willen met bewoners in gesprek over hoe we de zaken moeten uitvoeren.'