Arriva wil trein Groningen-Parijs: 5.30 uur weg en om 10.40 uur op Gare du Nord (update)

Arriva-trein met Groningse en Franse vlag
Arriva-trein met Groningse en Franse vlag © RTV Noord
Arriva wil vanaf juni 2026 dagelijks een trein laten rijden tussen Groningen en Parijs. De vervoerder heeft hiervoor een aanvraag ingediend bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De trein tussen zou ‘s ochtends om 05.30 uur vanuit Groningen moeten vertrekken en rond 10.40 uur aankomen op Gare du Nord in Parijs.
Onderweg zou worden gestopt op de stations Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid.
Met de trein naar Parijs? 'Ik zou het wel een keer doen'
De bedoeling is dat vanuit Parijs om 19.15 uur een trein terug gaat rijden, die dan om ongeveer 00.30 uur aankomt in Groningen.
Wij zien dit ook als voorsorteren op de Lelylijn
Nikkie Smit - woordvoerder Arriva

'Belangrijk knooppunt'

'Wij willen dat er meer internationale verbindingen komen. Het moet immers allemaal duurzamer. Er wordt daarbij vaak vanuit de Randstad gedacht. Waarom niet vanuit Groningen?', zegt Arriva-woordvoerder Nikkie Smit donderdagmorgen op Radio Noord.
'Wij zien dit ook als voorsorteren op de Lelylijn. Groningen is een belangrijk knooppunt.'

Concurrentie

Arriva doet de aanvraag nu bij de toezichthouder, omdat de overheid internationale spoorverbindingen onderdeel wil maken van het hoofdrailnet, tenzij er voor 10 juni andere aanvragen komen. De concessie voor dat hoofdrailnet wil de overheid gunnen aan de Nederlandse Spoorwegen (NS).
De toezichthouder moet binnen zes weken reageren op de aanvraag van Arriva.

Prijs

Je kunt nu ook al vanuit Groningen met de trein naar Parijs, maar dan moet je overstappen en je bent langer onderweg. Momenteel kost die reis tussen de 126 en 158 euro. Wat de reis met Arriva gaat kosten, kan Smit nog niet zeggen. 'Ik hoop dat we hieronder gaan zitten. Je mag verwachten dat het een scherpe prijs wordt.'
Arriva kan ook nog niet aangeven met wat voor materieel wordt gereden. 'Maar wij beschikken ook internationaal over veel materieel, dus dat is geen probleem', stelt het bedrijf, dat onderdeel is van Deutsche Bahn (DB).

Meer steden

Arriva zegt dat het in de toekomst meer aanvragen wil doen voor treinverkeer vanuit meerdere regio's in ons land naar onder meer Belgische en Franse steden. Welke steden dat precies zijn? Smit: 'Die plannen houden we nog voor onszelf, maar je kunt de komende jaren meer van ons verwachten.'
Dit bericht is aangevuld met een reactie en extra informatie van Arriva.