FC-fan Thijs bedacht lettertype op nieuwe thuisshirt: 'Ik wilde iets tofs met de achterkant doen'

Heb je de rugnummers van het nieuwe thuisshirt van de FC al gezien? De cijfers zijn speciaal ontworpen voor FC Groningen en hebben dezelfde lijnen als de zeshoek in het clublogo. De ontwerper is de Groningse art director Thijs van den Broek.
Van den Broek woont en werkt in de Schotse hoofdstad Edinburgh, maar is nog altijd zeer betrokken bij 'zijn' FC.
'Iets tofs'
'Ik ben altijd op zoek naar ideeën om iets voor de FC te ontwerpen, om hun shirt nog specialer te maken', zegt Van den Broek op Radio Noord.
'Op de achterkant werd een groot oppervlak nog niet benut. Daar wilde ik iets tofs mee doen om te zorgen dat het echt herkenbaar FC Groningen is.'
Met mijn rugnummers gaan ze promoveren en kampioen worden
Onmiskenbaar FC Groningen
Het logo van de FC, met zijn zeshoekige vorm, leent zich volgens de art director perfect voor een lettertype. 'Hiervoor werd een standaard lettertype gebruikt voor de rugnummers', zegt Van den Broek. 'Nu is het een zeshoek die gelijk is aan de zeshoek in het logo, dus met een punt naar boven en een punt naar onderen. Daardoor zijn de 3, 6 en 9 onmiskenbaar FC Groningen.'
Om hier een heel FC Groningen-alfabet van te maken is volgens Van den Broek geen eenvoudige klus. 'Dat zou fantastisch zijn, maar daar gaat ongelofelijk veel tijd in zitten. En ik ben geen typograaf. Dus als er een typograaf is die fan is van de FC en die mij zou willen helpen, dan mag die zich melden.'
Vindt Van den Broek het niet jammer dat 'zijn' shirt volgend seizoen niet in de eredivisie wordt gebruikt? 'Nee hoor, want met mijn rugnummers gaan ze promoveren en kampioen worden!'