Immens kraanschip Les Alizés maakt zich in Eemshaven klaar voor eerste klus

De Eemshaven heeft er een nieuwe attractie bij. Sinds donderdagochtend ligt het nieuwste kraanschip van de Jan de Nul Group - Les Alizés - voor de kust van onze provincie. De Eemshaven is de eerste Nederlandse haven die bezocht wordt door het immense schip.
Les Alizés werd dit jaar opgeleverd, is 236 meter lang, 52 meter breed, 6,90 meter diep en heeft een dekoppervlak van 9300 vierkante meter. Het zijn duizelingwekkende cijfers voor dit kraanschip, dat vooral ingezet wordt voor de bouw en ontmanteling van windparken, maar ook ontmantelingswerkzaamheden in de olie- en gassector, schrijft Schuttevaer.
Niet op poten maar drijvend
Een opmerkelijk kenmerk is dat de meeste kraanschepen poten hebben, zodat ze zich in de zeebodem kunnen positioneren voor hun werkzaamheden. Maar Les Alizés doet al deze zware hijswerkzaamheden drijvend. De kraan op het schip kan bovendien vijfduizend ton tillen.

Steeds lastiger
De bouw- en ontmantelingsklussen van windparken werden altijd gedaan door zogeheten jack up-schepen. Dat zijn de enige schepen die - als ze eenmaal op de juiste plek zijn - nauwkeurig een windturbine kunnen installeren. Maar het wordt voor die schepen steeds lastiger om door hun beperkte hefgewicht een nieuwe generatie windturbines te installeren. Les Alizés moet deze werkzaamheden probleemloos kunnen doen.
Naast allerlei efficiënte oplossingen waarover het immense kraanschip beschikt is het ook hybride aangedreven en is er mogelijkheid om op biodiesel te varen.
Eerste klus in Duitsland
Nu Les Alizés in de Eemshaven ligt, kan er worden gestart met de bouw van twee windparken: Gode Wind 3 en BorkumRiffgrund 3, allebei in Duitse wateren. De eerste monopiles (de meest gebruikte funderingen voor offshore windturbines) zijn al gearriveerd in de Eemshaven, zodat deze door het kraanschip kunnen worden ingeladen.