FC Groningen speelt komend seizoen voor praktisch vol stadion: 'Complimenten aan Wouter Gudde'

Fans van FC Groningen op de tribune in de Euroborg
Fans van FC Groningen op de tribune in de Euroborg © Orange Pictures
Degradatie en in de eerste divisie tegen Jong Ajax in plaats van landskampioen Feyenoord, het lijkt de fans van FC Groningen allemaal niet te deren. Er zijn inmiddels meer seizoenkaarten verkocht dan vorig seizoen en het lijkt er zelfs op dat de dik 12.000 jaarkaarten van het seizoen dat Arjen Robben terugkeerde worden gehaald.
En dat is boven iedere verwachting, moet supportersvoorzitter John de Jonge bekennen. 'Al hadden we ergens in april een pooltje, waarin ik als enige zei: méér dan 10.000. Al was dat inderdaad wat wishful thinking van mijn kant, als voorman van de fans moet je naar buiten toe immers positief zijn. Maar, eerlijk is eerlijk: we hebben ook wel eens gedacht, als supporters: wat gebeurt er met ons home als straks die hele tweede ring leeg blijft...?'

Kat uit de boom

Want, bekent De Jonge: je wéét het gewoon niet. 'Iedereen kan dan wel wijzen naar Willem II en naar NAC, maar Groningers zijn geen Brabanders wat dat betreft. Wij kijken altijd toch eerst even de kat uit de boom. Dus ja, dit aantal verrast iedereen. En dit is natuurlijk super.'
John de Jonge
John de Jonge © RTV Noord
Wachten, wachten, zei Gudde maar steeds. Had hij toch gelijk in
John de Jonge - voorzitter supportersvereniging FC Groningen
De supporterspreses heeft een drieledige verklaring voor de toegenomen hoop bij de fans én hun wil om toch maar weer te investeren in een seizoenkaart.
'Ten eerste die Groningse staf. Dat spreekt veel mensen toch aan, dat die in z'n geheel uit Groningers bestaat - al is Casper Goedkoop trouwens een Drent. Wat ook meespeelt, denk ik, is die vaste vrijdagavond. Mensen weten nu waar ze aan toe zijn. Vrijdag om acht uur, meestal, naar de FC. Eerst even wat eten, dan voetbal en vervolgens hebben ze het hele weekend nog voor zich. Ideaal.'
Aantal verkochte seizoenkaarten van de laatste vijf jaar (stand 7 juli)
Aantal verkochte seizoenkaarten van de laatste vijf jaar (stand 7 juli) © RTV Noord

Credits en complimenten

De derde reden is een saillante. Daarvoor krijgt directeur Wouter Gudde alle credits en complimenten van De Jonge. Dat is vanwege de timing van de start van de verkoop van de jaarkaarten. Veel fans riepen direct nadat de degradatie een feit was dat onmiddellijk moest worden begonnen met de verkoop. Gudde wilde daar niet aan.
'Gudde bleef zeggen: wachten, wachten, wachten. Hij zei: er gebeuren misschien nog wel een paar negatieve dingen. Zit je dan net in een hausse, dan klapt dat in elkaar. En dat wil je niet. Gudde hield vol: je moet een moment zoeken waarin je kunt doorgroeien. waardoor je positiviteit op positiviteit stapelt. Dus niet drie nieuwe spelers tegelijk presenteren, maar met telkens twee dagen ertussen. Nou, dat heeft-ie goed gezien. Complimenten.'
De Jonge is er alleen maar blij mee. 'En trots. Het is nu aan ons, de supporters, om te laten zien hoe belangrijk die club voor ons is.'
Andere clubs tellen de sponsorkaarten ook mee. In dat geval zitten wij op 16.000
John de Jonge - voorzitter supportersvereniging FC Groningen
FC Groningen speelt komend seizoen dus in een nagenoeg volle Euroborg. Want behalve de ruim 11.000 seizoenkaarten die aan de man zijn gebracht, zijn er ook een kleine 5.000 sponsorkaarten verkocht.

Vrijwilligers

De Jonge: 'Dat zijn niet alleen de kaarten van sponsors, maar ook die van vrijwilligers en bijvoorbeeld de kinderen die met de line-ups meelopen, en hun ouders. Hoeveel dat er precies zijn zal de club binnenkort wel communiceren. Veel andere clubs nemen dat soort kaarten trouwens mee in al hun lijstjes. Zou de FC die meetellen, dan zitten we dus al op zo'n 16.000. Nou, da's een behoorlijk volle bak.'
Laat ons samen weer eens juichen
John de Jonge bracht dinsdag nog hoogstpersoonlijk tientallen seizoenkaarten aan de man. Via de stichting Laat ons weer eens samen juichen bezorgde hij gezinnen die onder de armoedegrens leven en zich geen jaarkaart meer kunnen veroorloven hun felbegeerde stukje plastic.
'Dat is ontstaan uit de coronaperiode', zegt hij. 'Een aantal sponsoren hebben destijds samen 50.000 euro gedoneerd, en wij als supporters hebben toen een grote veiling gehouden. In die stichting kwam al met al zo'n 80, 90.000 euro terecht. En daar kun je heel wat seizoenkaarten voor kopen.'
Heel dankbaar werk
Vorig jaar werden op die manier 150 kaarten uitgedeeld en dat gebeurt dit jaar waarschijnlijk weer. 'Heel dankbaar werk, als je weer zo'n glunderend kinderkoppie ziet. Die 150 komen er straks dus óók nog bij, haha.'