Weggebruikers over files in Stad: 'Waarom is juist nu ook de oostelijke ring dicht?'

File op de Bornholmstraat in Groningen
File op de Bornholmstraat in Groningen © Patrick Wind/112 Groningen
Als weggebruiker in en om de stad Groningen kun je er deze maandagochtend niet aan ontkomen: moet je ook maar een deel over de ringweg, dan sta je in de file. 'Het is bijna onmogelijk om op je werk te komen en weer weg te gaan', schrijft Sandra, een van de vele reageerders op de situatie.
'Het is een chaos aan het worden. 's Morgensvroeg staat het al helemaal vast vanaf het Julianaplein tot aan de Europaweg', schrijft Luka maandagochtend onder een Facebookbericht van Groningen Bereikbaar, de organisatie die de communicatie over de verkeersituatie op zich neemt.
Martin schrijft dat hij 'per dag een uur extra kwijt' is. 'Ik ben taxichauffeur en vogel nu de raarste routes uit. Gelukkig ben ik wel bekend in de stad, maar ook voor ons is het zeer lastig om op tijd te rijden', vult Kees aan.
'Het lijkt de Randstad wel', schrijft Janette al eerder. 'Moest naar het Sontplein, de Petrus Campersingel stond vast, de Sontweg stond vast en de ringweg oost stond vast. Gezellig met zijn allen in de file.'
Klaas is voorbij het punt van gezelligheid. 'Kan ik mijn benzinekosten ook vergoed krijgen bij de gemeente als wijkbewoner van Corpus den Hoorn? Ben een vermogen kwijt met de omleiding en files die jullie veroorzaken.'
Files in Groningen deze maandagochtend
Files in Groningen deze maandagochtend © ANWB Verkeersinformatie

'Rondje ring' is een alternatief van files

'Hemeltergend', noemt Hans het. 'Van Driebond naar Drachten kan ook niet?', vraagt hij aan Groningen Bereikbaar. Die geeft, zoals op zoveel reacties de afgelopen dagen, snel antwoord: 'Nee, je zult dan moeten omrijden. De snelste route is dan via de oostelijke, noordelijke en westelijke ringweg.'
Weggebruikers die vanochtend in en om de stad reden, weten dat dit 'rondje ringweg'-alternatief ervoor zorgt dat je meerdere keren in de file staat. Want ook de oostelijke ringweg is nu deels gestremd. Juist dat zorgt voor onbegrip.

Waarom is Ring Oost dicht?

Ruben stelt de vraag direct aan Groningen Bereikbaar. 'Ik snap nog dat er rond het Julianaplein gehakt en gebroken wordt, maar waarom ook de oostelijke ringweg nu voorzien van nieuw asfalt? Zo verandert de boel van die kant ook in een file. Maak eerst dat Julianapleingedeelte af, dan kan het asfaltlaagje elders op de ringweg later wel een keer.'
Het kan niet anders, antwoordt Groningen Bereikbaar. 'Het aanpakken van het asfalt op de oostelijke ring kan helaas niet wachten tot ná het project van Aanpak Ring Zuid klaar is. Het asfalt heeft een bepaalde levensduur en moet vervangen worden, als daar te lang mee gewacht wordt slijten ook onderliggende lagen van de weg en dat is niet de bedoeling. Daarnaast hebben we Ring Oost, zoals je zegt, hard nodig tijdens omleidingen.'
'Volgend jaar verwachten we veel verkeer over deze weg. Dat moet het asfalt wel aan kunnen.'

Frustratie over afgesloten oprit

Maar daarmee is de kou nog niet uit de lucht. Met name het afsluiten van een oprit bij de oostelijke ringweg zorgt voor onbegrip. Heine: 'Alle begrip voor de afsluiting van de zuidelijke ringweg. Maar echt belachelijk dat de oprit Ring Oost ook al die tijd afgesloten wordt, zogenaamd vanwege een korte invoegstrook. Normaal moet het verkeer dat bij oprit Ring Oost de ringweg oprijdt en richting Hoogezand moet ook twee banen opschuiven en dat gaat altijd prima.'
Een heel vervelende afsluiting, maar het is nu eenmaal een veiligheidsprotocol van Rijkswaterstaat
Groningen Bereikbaar
Hij vervolgt: 'Nu verkeer dat al op de ringweg vanuit noordelijke richting rijdt niet af kan buigen richting Julianaplein, scheelt het juist dat er ter plaatse van oprit Ring Oost niet zowel uitgevoegd als ingevoegd hoeft te worden. Maar door deze totaal onnodige afsluiting moet verkeer uit Harkstede, Meerstad, Driebond, etc. dat in de richting van Hoogezand gaat onnodig omrijden!'
Meerdere mensen vragen of Groningen Bereikbaar deze oprit weer beschikbaar wil stellen. Maar dat lijkt er niet in te zitten:
'De toerit Meerstad is dicht vanwege de beperkte ruimte op de invoegstrook. De toerit Meerstad gaat namelijk over in de afrit naar de zuidelijke ringweg. Deze afrit is afgezet, omdat Ring Zuid dicht is. Vanwege deze afzetting blijft er op de invoeger niet genoeg ruimte over om het verkeer daar veilig te laten rijden. Wij begrijpen dat het een heel vervelende afsluiting is, ook omdat er niet op de toerit gewerkt wordt. Het is nu eenmaal een veiligheidsprotocol van Rijkswaterstaat, waar wij niets aan kunnen doen.'

Vanaf de tekentafel bedacht

'Dat is wel heel makkelijk', reageert Hans op dat verweer. 'Dit is hoogstwaarschijnlijk berekend of bekeken vanaf de tekentafel. Waar een wil is is een weg, zeker als je ziet dat de oprit in de praktijk met een andere opstelling van matrixborden wel opengesteld zou kunnen worden. Een gezamenlijk overleg voor het opengooien van de oprit zou dus niet verkeerd zijn.'

Herepoort: 'Het valt mee'

Bert Kramer, woordvoerder van aannemerscombinatie Herepoort, staat er in de loop van maandagochtend iets anders in dan de meeste reageerders. 'Het valt mij mee. De file bij Euvelgunne is opgelost. Blijkbaar houden mensen daar toch rekening mee en is het iets minder druk op de weg. Maar goed, er stond natuurlijk wel een behoorlijke file vanuit de richting Hoogkerk. Je hebt daar als automobilist ook minder mogelijkheden om een alternatieve route te vinden en ik denk dat ook meespeelt dat vrachtwagens en internationaal verkeer vanuit de polder hier langsrijdt. En die moeten ook andere wegen zoeken.'
Bert Kramer gaf verder toelichting in Noord Vandaag:
Bert Kramer van Combinatie Herepoort over de filemaandag op de Groninger ringwegen