KNRM-schipper: 'De bemanningsleden sprongen gecontroleerd in het water'

Reddingwerkers in actie op Lauwersoog
Reddingwerkers in actie op Lauwersoog © ANP/Persbureau Meter
‘De personen die van boord zijn gesprongen, hebben we uit het water gevist. Het was een behoorlijke klus’, legt Boudewijn Stal uit. Hij is schipper bij de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) Schiermonnikoog. Hij en zijn bemanning hebben vanochtend geholpen bij het redden van de bemanning van het brandende vrachtschip boven Ameland. Dit raakte in de problemen nadat er aan boord brand was uitgebroken.
Bij aankomst heeft de KNRM zich direct ontfermd over de bemanningsleden. 'We hebben de bemanning met meerdere boten en helikopters van boord gehaald en uit het water geholpen. Ze sprongen gecontroleerd in het water, één voor één. Zodra iemand in het water sprong, werd diegene eruit gehaald voordat de volgende de sprong waagde. Hierover was contact met de kapitein. Uiteindelijk is dit gestopt toen de helikopters arriveerden,' legt Stal uit.
De KNRM-boten van Schiermonnikoog en Ameland hebben de zes zwaargewonde bemanningsleden en het overleden slachtoffer naar Lauwersoog gebracht. Dat laat de Veiligheidsregio Groningen weten.
Delen van het schip waren zwartgeblakerd
KNRM-schipper Boudewijn Stal

Iedereen van boord gehaald

De bemanning was er volgens de KNRM-schipper ‘beroerd’ aan toe.
Hoe de brand is ontstaan, is nog onduidelijk. Aan boord waren drieduizend auto’s. Vermoedelijk ontstond het vuur in een van de 25 elektrische auto's aan boord maar dat kan de Kustwacht nog niet bevestigen.
De bemanning heeft geprobeerd de brand zelf te blussen, maar dat is helaas niet gelukt. De brand breidde zich steeds verder uit, waardoor een evacuatie moest worden opgestart.

Zwartgeblakerd

‘Het was pikkedonker. Het enige wat wij gezien hebben, zijn enorme rookpluimen, echt veel rookontwikkeling. Delen van het schip waren zwartgeblakerd. De vlammen kwamen later pas, maar die hebben wij niet meer gezien’, legt Stal uit. ‘Het is een schip van zo’n 200 meter lang, dat gewoon in zijn geheel in de rook stond.’
Bergingsbedrijven en Rijkswaterstaat bekijken hoe voorkomen kan worden dat het schip zinkt.