liveblog
|
3 augustus
Lees en kijk terug hoe de Fremantle Highway de Eemshaven werd binnengesleept
Het vrachtschip Fremantle Highway is donderdag naar de Eemshaven gesleept. Volg hier het laatste nieuws over de komst van deze varende parkeergarage naar onze provincie.
Laatst bijgewerkt: 3 augustus, 22:10
uur
22:10
Terugkijken aankomst Fremantle Highway in Eemshaven
RTV Noord was live bij de aankomst van de Fremantle Highway in de Eemshaven. Bekijk hier een samenvatting. De hele uitzending terugkijken kan ook. Scroll dan iets naar onderen.
Kijk terug: De aankomst van de Fremantle Highway in de Eemshaven
Bekijk hier ook de sfeerreportage met reacties van mensen op de kade en van havenmeester Pieter van der Wal:
Terugblik vanuit de Eemshaven : 'Superknap dat ze dit kunnen'
22:00
Kamervragen over handelen rondom Fremantle Highway
Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) heeft, mede namens acht andere Kamerleden, vragen gesteld aan Mark Harbers (minister Infrastructuur en Waterstaat) en Kajsa Ollongren (minister van Defensie). De vragen gaan over het handelen van de reddingsoperatie van de Fremantle Highway.
De Kamerleden vragen om een reactie op het artikel van NRC, waarin wordt gesteld dat de redding met helikopters te laat op gang kwam. Daarnaast wordt er verzocht om een feitenrelaas over de inzet van hulpdiensten vanaf het moment van de noodoproep en over de verdeling van bevoegdheden tijdens de reddingsoperatie.
Ook willen ze weten of de Fremantle Highway waarschuwingen heeft gekregen over het varen langs de zuidelijke vaarroute.
Uit een kamerbrief blijkt dat containerschepen die over de vaarroutes boven de Waddeneilanden gaan vanaf 1 juni zo’n waarschuwing zouden moeten krijgen. De Fremantle Highway wordt niet aangemerkt als containerschip, maar de Kamerleden willen weten waarom schepen van zo’n formaat en met zulk risico niet altijd een dergelijke waarschuwing krijgen.
18:20
Marinebrandweer houdt schip in de gaten
Op verzoek van Koen Schuiling is het Korps Marine Brandweer naar de Fremantle Highway gekomen. Er staan elf brandweerlieden klaar die zijn gespecialiseerd in brandbestrijding op schepen, mocht het vuur weer oplaaien.
Naar verwachting houden zij het schip tot en met het weekend in de gaten. Het team heeft speciaal materieel meegenomen, waaronder een hoogwerker die volgens Defensie de grootste van de Benelux is, een tankautospuit en een ondersteunend voertuig.
17:30
Rijkswaterstaat: Geen risico op kantelen schip
Carlo Eijkels, woordvoerder van Rijkswaterstaat, is niet alleen blij dat het schip goed is aangekomen in de Eemshaven; hij is ook trots. 'Op iedereen die heeft geholpen met het begeleiden van dit proces. Het was een prachtige operatie en vrij uniek. Er zijn geen incidenten of lekkages geweest. Mooi om te zien dat je samen zo’n crisissituatie tot een goed einde weet te brengen.'
'Om vijf uur vanochtend zijn we begonnen met het bergen', vertelt Eijkels. 'We moesten rekening houden met het weer, het aan boord gaan van de loodsen en de verschillende getijden. We hebben het allemaal gehaald, gezien het feit dat het schip hier nu ligt.'
Het schip ligt nog steeds een beetje scheef, maar volgens Rijkswaterstaat is er geen gevaar dat het kantelt. 'Het scheeft heeft een helling van zo’n 3 tot 4 procent. Dat heeft alles te maken met ballast- en bluswater dat nu nog steeds in het schip ligt. Het eerste dat we nu gaan doen, nadat de bergers hebben gecontroleerd of het veilig is om aan boord te stappen, is het verwijderen van bluswater waardoor het schip weer een stabiele situatie krijgt.'
17:20
Topman Boskalis: Fremantle Highway moest snel naar een haven
De brand op de Fremantle Highway is heel fel geweest en heeft het vrachtschip dusdanig beschadigd dat het snel naar een haven moest.
Dat zegt Peter Berdowski, topman van maritiem dienstverlener Boskalis. Ook de slechte weersvooruitzichten maakten dat het schip spoedig naar een haven moest, zegt hij.
'Het weer op de Noordzee is best wel onstuimig. Dan is het lastig een dood schip op zijn plek te houden. Uit ervaring weten we dat sleepverbindingslijnen bij zwaar weer kunnen breken. Dan kan het schip op drift raken en had het naar de Waddeneilanden kunnen gaan. Dat zou redelijk rampzalig zijn.'
17:10
Burgemeester: 'Ik schrok van de gehavende staat waarin het schip verkeert
Burgemeester Henk Jan Bolding van Het Hogeland is gerustgesteld dat het schip nu veilig aan de kade ligt. 'Het was wel een heel spannende operatie', zegt hij. 'Er stond een harde wind en het schip lag redelijk schuin. Ik was onder de indruk van de professionaliteit waarmee de operatie werd uitgevoerd, maar schrok ook van de gehavende staat waarin het schip verkeert.'
De Eemshaven is aangesteld als noodhaven, wat betekent dat het schip daar tijdelijk ligt. Wat betreft de burgemeester verandert dat niet in een permanente locatie. ‘Dat gaat zeker niet gebeuren. Allereerst is het hier veel te druk en is de haven veel te belangrijk in andere opzichten. Dit is geen permanente locatie voor dit soort vaartuigen, dat kan niet.’
Nu het schip veilig in de haven ligt, wordt gekeken naar wat er wordt aangetroffen op de boot, zoals stoffen en lucht. De burgemeester vervolgt: ‘Dan moet het schip worden vrijgegeven, waarna experts gaan kijken hoe ze de ontruiming willen uitvoeren. Dat gebeurt door gespecialiseerde bedrijven. Wij als gemeente, en de Veiligheidsraad, zien erop toe dat dit onder strikte voorwaarden gebeurt en dat dat uiteraard ook veilig verloopt.’
Over de auto’s die op het schip staan en afgevoerd moeten worden, kan de burgemeester nog niet veel zeggen: ‘Dat plan moet nog gemaakt worden. De eerste zorg was dat de boot hier veilig aan zou kunnen komen. De komende dagen zullen we alle voorwaarden benoemen, ook waar het gaat om transport etc., want hoe vindt dat verantwoord plaats?'