28 augustus 1972, Groningers liepen over het water: wie was er bij?

De Waterwalk tube in het Verbindingskanaal.
De Waterwalk tube in het Verbindingskanaal. © Pieter Boersma
Plastic springkussens en drijvende bollen waarin je over het water kunt lopen. Tegenwoordig zie je ze bij allerlei evenementen, maar dat was in 1972 nog niet zo. Een groep kunstenaars baarde toen opzien tijdens Bommen Berend met 'The Waterwalk Tube': een opblaasbare drijvende buis op het water waar je doorheen kon lopen. Zoiets hadden de Groningers nog nooit gezien. Annemarie Kok van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt mensen die er destijds doorheen gelopen hebben.
Deze maandag vieren we traditioneel 'Bommen Berend'. In 1972 werd Groningens Ontzet extra feestelijk gevierd, omdat het toen driehonderd jaar geleden was dat Bernard von Galen, de bisschop van Münster zijn beleg van Groningen moest opgeven. Er werden tal van activiteiten georganiseerd en in het water van het Verbindingskanaal, waar nu het Groninger Museum staat, dreef een bijzonder kunstobject: The Waterwalk Tube van de 'Eventstructure Research Group', een kunstenaarscollectief dat bijzondere voorwerpen van plastic maakte.

Participatie Kunst

'Het was iets nieuws, typisch ook voor de jaren zestig, zeventig', zegt Annemarie Kok, wetenschapper van de Rijksuniversiteit Groningen. 'Kunstenaars wilden niet langer dat kunst iets was waar je alleen maar naar kon kijken, ze wilden dat het publiek ook kon deelnemen aan hun kunst. Er waren in die tijd voor het eerst grote rollen plastic te koop en daar kon je van alles van maken. Zoals springkussens en drijvende installaties. Voor ons nu de gewoonste zaak van de wereld, maar toen, en dat kun je niet meer zo goed voorstellen, was zoiets nieuw.'
Kinderen in de drijvende buis
Kinderen in de drijvende buis © RTV Noord

Eventstructure Research Group

Op iedere braderie of buurtfeest staat tegenwoordig wel een springkussen of opblaaskasteel. Vrijwel niemand weet dat de oorsprong van deze opblaasobjecten zit bij een groep kunstenaars die zich de Eventstructure Research Group noemde. Een van de drijvende krachten was de Nederlander Theo Botschuijver. 'Ze hebben in die tijd talloze drijvende en vliegende objecten gemaakt', zegt Kok. 'Prachtige kunst maar voor een flink gedeelte ook uit het geheugen verdwenen. Ze zijn er ook niet rijk van geworden, maar tal van anderen die hun ideeën gekopieerd hebben wel.'

Wie weet dit nog?

'Ik heb een proefschrift geschreven over participatiekunst in de jaren 60', zegt Annemarie Kok. 'En ik doe nog steeds onderzoek naar deze kunst. En er is wel veel opgeschreven over het hoe en het waarom van de kunstenaars die dit maakten maar we weten maar heel weinig van de deelnemers en wat zij er van vonden. Het is nu 51 jaar geleden dat een van die kunstwerken in Groningen lag en ik hoop dat er nog mensen zijn die zich dat herinneren en mij kunnen vertellen hoe dat was.' Annemarie Kok kan hier worden bereikt.