Passagiers teleurgesteld over stoppen MS Romantika: 'Ik zou mijn vriendin na 20 jaar weer zien'

Veel Groningers zien hun vakantie in het water vallen nu de vaarverbinding tussen het Duitse Emden en Kristiansand in Noorwegen voorlopig stilligt. Holland Norway Lines (HNL), de rederij achter de overtocht, zit financieel in zwaar weer.
Thor Olthof zit al in Noorwegen. 'We zijn hier op vakantie voor twee weken. De omgeving maakt veel goed, maar het is wel zuur.'
Via een Skype-verbinding vertelt het gezin Olthof over hun situatie:
Groninger gezin strandt in Noorwegen
Dan maar terug met de auto
De vakantie van het gezin liep al op zijn einde: 'We zouden eigenlijk zaterdag met de boot terug. Dat valt nu weg, maar we zijn nog wel mobiel. Nu moeten we vrijdag al weg', vertelt Olthof. 'We pakken een pont van Kristiansand naar Denemarken en vanaf daar gaan we de hele zaterdag naar huis rijden. We moeten wel, want maandag beginnen de scholen weer en moeten we aan het werk. Maar we komen een stuk minder relaxed thuis dan wanneer we met de boot waren gegaan.'
Op de site van de rederij valt te lezen dat er over compensatie nog geen uitspraken gedaan kunnen worden. Olthof: 'We proberen nog wel wat met de reisverzekering, maar ik ga er niet vanuit dat we dat geld terug gaan krijgen.'
Man en zwager
'Ik ben bezig geweest met VakantieVeilingen', vertelt Anneke Gnodde. 'Mijn man heeft altijd de wens gehad om een keer een cruise mee te maken en mijn broer ook. Na een paar keer geprobeerd te hebben, lukte het eindelijk. Toen heb ik direct betaald. Afgelopen vrijdag heb ik nog bericht gehad dat ze op tijd aanwezig moesten zijn in Emden.'
Afgelopen vrijdag kreeg ik nog een bericht dat we op tijd aanwezig moesten zijn in Emden
Haar man en broer zouden volgende week donderdag gaan, maar ook die overtocht vervalt. 'Mijn man was er zo blij mee, hij had veel zin om met zijn zwager te gaan varen. De teleurstelling is nu heel groot.' Over het geld maakt ze zich niet druk: 'Dat is over en uit denk ik. Het is sneu geld, maar ik vind het veel erger voor mijn man en voor mijn broer.'
'Mijn zoontje is heel teleurgesteld'
Kimberley van Mook zou vrijdagmiddag met haar zoontje naar Noorwegen vertrekken en in de avond weer terugreizen naar Nederland. 'Het is allemaal geannuleerd, we zijn het geld kwijt voor de overtocht, maar ook voor de trein en de shuttlebus. We kunnen niks meer, want het is allemaal zo kort dag.'
'Mijn zoontje is heel teleurgesteld', vertelt Van Mook. 'Dit zou onze eerste reis samen zijn.' Een vriendin van Van Mook wist dinsdag nog een ticket te bemachtigen. 'Ik zou haar na twintig jaar weer gaan zien. Het is allemaal heel vervelend. En vanuit HNL worden geen oplossingen geboden, we moeten het allemaal zelf regelen.'
Noorderlicht
Marieke Doddema ziet haar reis niet compleet in het water vallen. Ze zou met haar oudste dochter in de kerstvakantie naar Noorwegen gaan, maar moet haar reis gaan ombouwen. 'Ik doe vaak iets goedkoops. Doe ik een keer iets duurder, gaat de rederij failliet.'
'Mijn dochter wil graag het Noorderlicht zien en dat had ik ook nog op mijn lijstje staan, dus ik ben aan het boeken gegaan. Ik denk dat we nu eerst naar Kopenhagen gaan en dan naar Oslo.' Ze is niet te spreken over de houding van de rederij. 'Het is echt bizar, je wordt aan je lot overgelaten. Ik vind het wel jammer dat het weg is, het was zo'n mooie impuls voor de regio.'
Reizigers hebben rechten, maar...
Volgens de Consumentenbond hebben passagiers rechten als Holland Norway Lines failliet zou gaan. De rederij is lid van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Volgens een Europese verordening moet de rederij zorgen voor terugbetaling of alternatief vervoer, aldus de Consumentenbond. Als dat niet gebeurt, kunnen mensen zelf een alternatieve reis boeken en die kosten verhalen op de rederij. De Consumentenbond plaatst daar wel een kanttekening bij: 'Gezien de financiële problemen van de onderneming is het echter maar de vraag of je dat geld in de praktijk ook terugkrijgt.
Volgens de Consumentenbond hebben passagiers rechten als Holland Norway Lines failliet zou gaan. De rederij is lid van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Volgens een Europese verordening moet de rederij zorgen voor terugbetaling of alternatief vervoer, aldus de Consumentenbond. Als dat niet gebeurt, kunnen mensen zelf een alternatieve reis boeken en die kosten verhalen op de rederij. De Consumentenbond plaatst daar wel een kanttekening bij: 'Gezien de financiële problemen van de onderneming is het echter maar de vraag of je dat geld in de praktijk ook terugkrijgt.