Personeelstekort in Openbaar Vervoer: bij Qbuzz valt 2 tot 3,5 procent van de busritten uit

Een bus van Qbuzz op het hoofdstation
Een bus van Qbuzz op het hoofdstation © ANP
Ziekteverzuim en een personeelstekort. Die twee zijn er de oorzaak van dat 2 tot 3,5 procent van alle busritten in Groningen en Drenthe uitvalt.
'Qbuzz doet hard z'n best om het op te lossen, maar als je bij de bushalte staat moet de bus gewoon komen. Punt.' Programmamanager Gert Veringa van het OV Bureau Groningen Drenthe is duidelijk. 'Als je drie keer per week om zeven uur in de ochtend ergens naar toe moet en de bus komt twee van die drie keer niet, dan pak je de auto. Die reiziger ben je dan kwijt', zegt hij tegen RTV Drenthe.

Ziekteverzuim en personeelstekort

Onder normale omstandigheden valt slechts een half procent van de busritten uit, door verschillende oorzaken. Veringa: 'Qbuzz heeft in 2022 de naweeën gehad van corona, ziekte en een stuwmeer aan verlofdagen die weggewerkt moesten worden. Maar daar is dit jaar naast het ziekteverzuim een personeelstekort bij gekomen.'
De situatie bij Qbuzz is niet uniek. Bijna alle regionale en landelijke ov-bedrijven hebben moeite om personeel te vinden en vaak hebben ze een personeelstekort. 'Bij Qbuzz werken relatief veel oudere chauffeurs. De uitstroom van de ouderen is hoger dan het aantal jonge nieuwe chauffeurs dat erbij komt. En nieuwe chauffeurs vinden is heel lastig.'

Qbuzz-klasjes nog gevuld

Qbuzz doet volgens Veringa echt wel z'n best het ziekteverzuim en het personeelstekort terug te dringen. 'De klasjes voor jonge nieuwe chauffeurs zitten hier nog steeds vol. In het midden en westen van het land zijn die klasjes al bijna leeg.'
Het aantal reizigers dat na corona landelijk weer gebruik maakt van het openbaar vervoer stijgt nog steeds. Het is door de personeelsproblemen overal in het land puzzelen en soms moeten er harde keuzes worden gemaakt. Bij de ene vervoerder is dat incidenteel op een dag met te veel zieken, bij de andere moet dat inmiddels structureel.
Regionale vervoerders zeggen volgens de NOS op dit moment ongeveer 10 procent minder bussen en trams te laten rijden dan voor corona. Veringa: 'Dat is in sommige gebieden in het land zelfs meer dan 10 procent. In Drenthe en Groningen zaten we, voor de zomer op 92 procent van de dienstregeling van voor corona.'
Qbuzz zelf heeft geen reactie gegeven op vragen over de bezetting.

NS-treinen Groningen - Assen - Zwolle

Op het spoor komen de roosters vooralsnog wel rond. Woordvoerder Léonie Bosselaar van de NS laat weten dat er geen problemen zijn op de treinverbinding Groningen-Assen-Zwolle. 'De enige trein die op dat traject nog niet rijdt, is de extra spitspendel tussen Groningen en Assen, die gaat echter vanaf december bij ingang van de nieuwe dienstregeling weer rijden.'
De extra spitstreinen waren ooit ingevoerd als 'derde trein' tussen de beide provinciehoofdsteden zodat tussen Assen en Groningen in de spits in beide richtingen zes treinen rijden per uur. In de coronapandemie werd de spitspendel geschrapt als gevolg van het extreem gedaalde aantal reizigers.
In 2022 kwam de pendel nog niet terug wegens personeelsgebrek bij de NS. Vanaf 10 december komen de extra spitstreinen op werkdagen dus wel terug. Alleen op vrijdag niet. Bosselaar: "We zetten die treinen in die we nodig hebben voor het aantal reizigers. Dat betekent dat de spitspendel vanaf december niet rijdt op de vrijdagen omdat we dan echt zien dat we minder reizigers hebben." Kortom: dan zijn de treinen en het personeel elders harder nodig.