Directeur Eemshaven had Fremantle Highway liever niet gehad: 'Je haalt een grote onzekerheid binnen'

De Fremantle Highway in de Eemshaven trekt elke dag veel bekijks
De Fremantle Highway in de Eemshaven trekt elke dag veel bekijks © ANP
Als rampschip Fremantle Highway vanmiddag veilig uit de Eemshaven is vertrokken, zal havendirecteur Cas König opgelucht ademhalen. De kade is op tijd vrij voor een groot cruiseschip én er is een milieuramp voorkomen. Er volgt nog wel een 'indringende' evaluatie met de minister over de manier waarop het schip naar de Eemshaven kwam.
Vanmiddag om 15.00 uur gaat de Fremantle Highway los van de kade in de Eemshaven, waar het sinds 3 augustus lag. Zo'n 36 uur later komt het schip vervolgens aan in de haven van Rotterdam.

Vier sleepboten en hopen op rustig weer

Het wegslepen van dit 'dode schip', zoals dat in de scheepvaart heet, gebeurt volgens König met de grootst mogelijke veiligheidsmaatregelen. 'Hij wordt gesleept door minimaal vier sleepboten en er moeten twee loodsen omheen liggen. Ook moet het daglicht zijn en rustig weer. Dat soort eisen stellen we niet bij elk vertrekkend schip.'
Ik heb best wel wat verontruste telefoontjes gehad
Cas König - Directeur Groningen Seaports
In de Eemshaven is men er zelfs nog op voorbereid dat er opnieuw brand ontstaat op het schip, in een van de vele auto's die er nog op staan. Ongeveer een kwart van de oorspronkelijke lading is nog aan boord. 'De kans op brand is wel uiterst miniem', zegt König.

Lng-schepen hadden in problemen kunnen komen

Dat de bergingsoperatie in zijn haven plaatsvond, vindt König iets om trots op te zijn. Maar als het aan hem had gelegen, was het schip uitgeweken naar andere oorden. Minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) besliste anders. Hij wees de Eemshaven aan als zogenoemd Port of Refuge, een uitwijkhaven voor schepen in nood.
Een besluit vol risico's, wist König meteen. Want het schip had in de havenmond of in de haven zelf kunnen zinken.
'Stel je voor dat dat was gebeurd. Dan zou de gasvoorziening van Nederland, via de lng-schepen in de haven, ook direct in de problemen zijn gekomen. Ik heb best wel wat verontruste telefoontjes gehad toen duidelijk werd dat het schip naar ons kwam.'
Auto's uit het rampschip worden op de kade gezet
Auto's uit het rampschip worden op de kade gezet © Jan Been/RTV Noord

Veel publiciteit voor de Eemshaven

De toewijzing aan de Eemshaven noemt König iets om met de minister 'flink en indringend' te evalueren. 'Je haalt toch een heel grote onzekerheid de haven binnen. Voor het eerst en ook nog eens onder grote tijdsdruk. Dit gebeurt zo zelden, dat je er dan maximaal van moet leren.'
Of de Eemshaven er financieel van geprofiteerd heeft, laat König in het midden. 'Voor ons is dit geen cash cow, zoals ze dat noemen. En het blijft toch een rampschip, waar iemand van afgesprongen is en overleden. We zijn vooral blij dat een verdere ramp voor het werelderfgoed Waddenzee voorkomen is. De hele operatie heeft ons wel veel publiciteit opgeleverd.'

Geen plek in de Eemshaven

Dat het werk aan het schip nu verder gaat in de haven van Rotterdam, kon volgens König niet anders. In de Eemshaven is simpelweg geen plek meer.
'Het is hier een komen en gaan van schepen. Straks komt er weer een cruiseschip van de Meyer Werft. Rederijen huren bij ons een kade voor een bepaalde tijd. Dat was dus wel even spannend toen we de Fremantle Highway binnenhaalden. Maar hij is gelukkig op tijd weer weg.'