Tweede Kamer wil meer treinen naar Groningen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat meer treinen naar Noord-Nederland gaan rijden. Dat blijkt uit een Kamerdebat van dinsdagavond over de hoofdrailnetconcessie.
De VVD, D66, CDA, ChristenUnie en GroenLinks-PvdA willen dat er meer treinen naar het Noorden gaan. Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden moeten zes treinen per uur rijden, twee meer dan nu. VVD en D66 willen dat ook Arriva een kans krijgt om dit te doen.
Ministerie wil geen extra intercity's
De provincie Groningen schreef in juni in een brief aan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen dat Groningen, Friesland en Drenthe onderbedeeld worden. In de nieuwe vervoersconcessie van het hoofdrailnetwerk, die geldt van 2025 tot en met 2033, wil het ministerie geen extra intercity's laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Volgens Heijnen is onderzoek nodig 'om inzichtelijk te maken welke maatregelen noodzakelijk zijn en wat de kosten daarvan zijn'.
Spitsheffing
Het kabinet weigert vooralsnog af te zien van de spitsheffing. Het plan van de NS is om reizigers tijdens de spits maximaal 2,50 euro extra te laten betalen. Wel moet de NS haar plannen opnieuw bekijken. De Tweede Kamer krijgt het laatste woord, aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur. Een nieuw tariefstelsel en spitsheffing worden in ieder geval niet voor 2026 ingevoerd, zegt de staatssecretaris.