Gesjoemel met cijfers: directeur Holthausen krijgt boete van Amerikaanse beurswaakhond

Holthausen Groep in Hoogezand
Holthausen Groep in Hoogezand © Holthausen
Directeur Max Holthausen van Holthausen Clean Technology in Hoogezand moet een boete van 200.000 dollar (188.000 euro) betalen aan de SEC, de toezichthouder van de Amerikaanse aandelenbeurs.
Holthausen is volgens de beurswaakhond medeschuldig aan het verstrekken van misleidende verkoopcijfers om investeerders aan te trekken voor de ontwikkeling en productie van vrachtwagens die op waterstof rijden. De fabrikant van deze vrachtwagens is het Amerikaanse bedrijf Hyzon.
Vanwege deze kwestie moet Hyzon een boete van 25 miljoen dollar (ruim 23,5 miljoen euro) betalen aan de SEC. Craig Knight, de voormalige topman van Hyzon, is veroordeeld tot het betalen van 100.000 dollar (ruim 94.000 euro).

Onder de rechter

Daarnaast mag Holthausen tien jaar lang geen leidinggevende functie hebben bij een bedrijf dat genoteerd staat aan de Amerikaanse beurs. Hetzelfde geldt voor Knight, maar dan voor een periode van vijf jaar. Door met de opgelegde maatregelen akkoord te gaan ontlopen ze verdere strafvervolging, op voorwaarde dat de rechter instemt met de schikking tussen de partijen.
'Zolang de zaak onder de Amerikaanse rechter is, mag ik daarover niks zeggen', is het enige dat Max Holthausen kwijt wil.
Max Holthausen
Max Holthausen © RTV Noord

Beurskoers onderuit

Het was al langer duidelijk dat er wat aan de hand was bij Hyzon. CEO Knight moest weg na onduidelijkheid over gerommel met financiële cijfers, wat leidde tot een duikeling van de beurskoers van het aandeel op aandelenbeurs Nasdaq. Kort voor het vertrek van de topman maakte Hyzon ook bekend het bedrijf in Winschoten tegen het licht te houden.

Joint venture

Om voet aan de grond te krijgen in Europa ging Hyzon in 2020 een joint venture aan met Holthausen Clean Technology, dat zich heeft toegelegd op de ontwikkeling en toepassing van (groene) waterstoftechnologie.
Max Holthausen werd aangesteld als directeur van de joint venture, Hyzon Motors Europe. In Winschoten kwam een productielocatie voor stille en emissieloze waterstofvrachtwagens.
Zo moet de door Holthausen gefabriceerde HYZON-truck eruit komen te zien
Zo moet de door Holthausen gefabriceerde HYZON-truck eruit komen te zien © Holthausen
Hyzon Motors Europe groeide zo snel dat Holthausen het tempo niet kon bijbenen. Daarom besloot het Hoogezandster bedrijf vorig jaar eruit te stappen. De aandelen werden verkocht aan het Amerikaanse moederbedrijf van Hyzon. De fabriek in Winschoten kreeg een andere directeur.

Gevulde orderportefeuille

De orderportefeuille van Hyzon is - of was - naar eigen zeggen goed gevuld. Maar de productie verliep vorig jaar moeizaam. Dat had onder meer te maken met een haperende levering van onderdelen en gebrek aan personeel. Het was de bedoeling om tot een jaarlijkse productie van 2000 vrachtwagens te komen, maar dat doel is tot nu toe bij lange na niet gehaald. Bij de productielocatie in Winschoten was vrijdagmiddag niemand bereikbaar voor commentaar.