Instellingen

'Anti-rookcampagne moet persoonlijk zijn'

© benedeki / sxc stock exchange

GRONINGEN - Volgens gezondheidswetenschapper Arie Dijkstra van de Rijksuniversiteit Groningen is een persoonlijke boodschap is nog de beste manier om mensen te doen laten stoppen met roken.

Dijkstra onderzocht hoe mensen reageren op anti-rookcampagnes en publiceerde de uitkomsten daarvan in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift British Journal of Health Psychology. De juiste prikkel om mensen te doen stoppen met roken blijkt niet erg makkelijk te vinden.

Een uitspraak als: "Beste Jan, door te stoppen met roken is de kans dat je geen longkanker krijgt veel groter.." werkt bij mensen die al heel lang roken beter dan "Roken is slecht voor de volksgezondheid". Maar bij jonge mensen die nog maar net roken werkt zo'n waarschuwende uitspraak weer niet.

Dijkstra baseert zijn uitspraken op tests die hij deed met proefpersonen. Een van de dingen die Dijkstra zijn proefpersonen voor ogen hield bijvoorbeeld, was dat rokers verantwoordelijk zijn voor de ontbossing in de wereld. Maar daar trok niemand zich ook maar een haar van aan.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de makers van anti-rookcampagnes meer rekening moeten houden met de onderlinge verschillen tussen mensen. Door deze verschillen te signaleren en er op in te spelen moeten de campagnes uiteindelijk meer succes hebben dan ze nu doen.