Martini Ziekenhuis neemt geen nieuwe patiënten Zilveren Kruis en a.s.r. aan

Het Martini Ziekenhuis in Stad
Het Martini Ziekenhuis in Stad © Jos Schuurman/FPS
Mensen met een verzekering bij Zilveren Kruis of a.s.r. kunnen tot eind dit jaar geen afspraken maken bij het Martini Ziekenhuis. De reden is dat de hoeveelheid zorg die de twee verzekeraars voor dit jaar bij het Martini Ziekenhuis hebben ingekocht, op is. De partijen zijn het niet eens geworden over een oplossing voor het probleem.
De afspraken die al gepland staan, gaan gewoon door. Spoedgevallen kunnen nog wel terecht bij het ziekenhuis. Oncologische zorg, geboortezorg en de zorg voor patiënten onder de achttien jaar gaat ook door.

'Het is nog nooit eerder gebeurd'

'Tot voor kort waren we overtuigd dat we eruit zouden komen met elkaar, we zijn sinds augustus in gesprek met de verzekeraars', zegt directeur klant en markt Marieke van Kralingen van het Martini Ziekenhuis. 'Ergens zie je het wel aankomen, maar het is nog nooit eerder gebeurd dus je vertrouwt erop dat je er met elkaar uitkomt.'
Patiënten kiezen bewust voor het Martini Ziekenhuis dus ik weet niet hoe ze daarop gaan reageren
Marieke van Kralingen - directeur klant en markt Martini Ziekenhuis
Ze legt uit wat er aan de hand is: 'De verzekeraar moest zorg bijkopen, maar heeft maar een deel bijgekocht. Daarom kunnen we een deel van de patiënten helaas niet in behandeling nemen.' Alle geplande afspraken gaan door, er wordt niet afgebeld. 'Maar patiënten die op de wachtlijst staan voor een behandeling of operatie en bij deze verzekeraars verzekerd zijn, moeten wachten tot in de loop van 2024.'

'Ik weet niet hoe patiënten hierop reageren'

'Je merkt hoe pijnlijk het is voor patiënten en pittig voor de medewerkers', ervaart Van Kralingen. 'Ik heb een berekening laten doen hoeveel patiënten met deze verzekeraars vanuit huisartsen naar Martini worden verwezen. Dan heb je het gemiddeld over 130 patiënten per dag. Dat is de totale zorg en een deel van hen zal niet meer bij ons terecht kunnen.'
'Patiënten kiezen bewust voor het Martini Ziekenhuis dus ik weet niet hoe ze daarop gaan reageren.' Het ziekenhuis gaat ervan uit dat het ontbreken van de patiënten er niet toe gaat leiden dat er operatiezalen leeg blijven.

Les geleerd

Van Kralingen is niet bang voor een domino-effect. 'We zijn het eens dat we het niet eens zijn. Er is geen ruzie, we zijn professionals, zowel de zorgverzekeraars als het ziekenhuis, en zullen er alles aan doen om de contracten voor volgend jaar rond te krijgen. Maar ik heb wel een les geleerd en dit is niet een risico dat je als ziekenhuis wilt lopen.'
Onder het Zilveren Kruis vallen onder andere Interpolis, FBTO, De Friesland, De Christelijke Zorgverzekeraar en Ziezo. Bij a.s.r. gaat het ook om a.s.r. Ik kies zelf. De Nederlandse Zorgautoriteit is geïnformeerd over de situatie.
Reactie Zilveren Kruis:
'Ziekenhuizen en zorgverzekeraars maken altijd afspraken aan het eind van een jaar', legt een woordvoerder van Zilveren Kruis uit. 'Het Martini Ziekenhuis verwachtte er niet uit te komen met het afgesproken bedrag en wilde extra geld en dan ga je in gesprek. Zilveren Kruis heeft twee miljoen euro beschikbaar gesteld, maar het ziekenhuis wilde één miljoen euro meer.'

Ze vervolgt: 'We zien dat de wachttijden in omliggende ziekenhuizen korter zijn. Voor een knieoperatie heb je bij het Martini Ziekenhuis een wachttijd van tien weken, maar bij andere ziekenhuizen in de regio ben je met drieënhalf week al aan de beurt. Daarom geven we het Martini Ziekenhuis wel geld voor andere vormen van zorg, maar we willen de premie ook niet onnodig verhogen.'