Vakbond: Werknemers de dupe van omvallen Hyzon-luchtkasteel

Vakbond FNV is niet gerust op wat er met Hyzon Motors Europe in Winschoten gaat gebeuren. De directie van het bedrijf heeft daar nog geen duidelijkheid over gegeven.
De vakbond had dinsdag in Winschoten een eerste gesprek met de Hyzon-leiding in Winschoten over een sociaal plan voor overtollige werknemers van het bedrijf. Vorige week kwam naar buiten dat de Amerikaanse fabrikant van waterstoftrucks de plannen voor de Winschoter vestiging radicaal bijstelt.
Het idee om in Winschoten jaarlijks honderden vrachtwagens naar waterstofaandrijving om te bouwen is van de baan. Met zo’n duizend voorziene banen, zou Hyzon de werkgelegenheid in Oost-Groningen een impuls geven.
Momenteel werken bij Hyzon circa vijftig mensen. Hoeveel dat er zullen zijn na de ingrepen van de directie is nog niet helder.
Niet uitgekristalliseerd
‘Jammer en zorgelijk’, zegt FNV-bestuurder Masja Zwart van FNV over het uitkleden van de plannen. Jammer omdat de regio een innovatieve fabriek en banen mist en zorgelijk volgens Zwart omdat het niet duidelijk is wat het Amerikaanse moederbedrijf Hyzon precies met de Winschoter vestiging voor heeft. ‘De plannen zijn nog niet helemaal uitgekristalliseerd’, zegt ze.
Waarschijnlijk is volgens Zwart dat van Winschoten een ontwikkel- en testcentrum voor waterstofvrachtwagens wordt gemaakt: ’Mijn indruk is dat Hyzon wel door wil met Winschoten. Zeker is dat Hyzon er niet meer op grote schaal trucks gaat bouwen. En dat is natuurlijk zonde.’
Zwart zegt op zichzelf begrip te hebben voor de beslissing van de Amerikanen: ‘Hyzon is een startup, dat is ook een type bedrijf dat probeert wat werkt. Die veranderlijkheid hoort er ook wel bij.’
De plannen zijn wel heel erg opgeblazen en groots gepresenteerd
Wat Zwart Hyzon wel voor de voeten werpt is dat het de verwachtingen hoog heeft opgeschroefd. ‘De plannen zijn wel heel erg opgeblazen en groots gepresenteerd. Het blijkt nu een luchtkasteel.’
Het is niet voor niets dat een Amerikaanse financiële autoriteit een schikking heeft getroffen met het concern en leidinggevenden, aldus Zwart. Hyzon moet in Amerika een boete van 25 miljoen dollar betalen en onder meer voormalig Hyzon Motors Europe-directeur Max Holthausen is voor 200.000 dollar aangeslagen.
Hoogezandster Max Holthausen begon in 2020 samen met zijn vader Carl en hun bedrijf Holthausen Clean Technology een samenwerking met Hyzon. Die strandde vorig jaar.
Zuur
Bij de Hyzon-werknemers zijn de maatregelen hard aangekomen, stelt Zwart. ‘Mensen zijn gelokt met het beeld dat Hyzon een grootse toekomst in Winschoten tegemoet zou gaan en dat je er jaren zou kunnen werken. Wanneer je na anderhalf jaar alweer je baan verliest dan is dat wel heel zuur.’
Het eerste gesprek dinsdag over een sociaal plan was verkennend, verklaart Zwart. Afspraken zijn er nog niet gemaakt. Het bedrijf laat via financieel directeur Paul Postuma van Hyzon Motors Europe weten nog niet te willen reageren op berichtgeving rond de onderneming.