'Schelpenzuiger HA38 Frisia was niet zeewaardig'
ZOUTKAMP - Uit een onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid blijkt dat rederij De Rousant uit Zoutkamp nalatig is geweest aangaande het ongeval met schelpenzuiger HA38 Frisia in december 2010, waarbij drie bemmaningsleden om het leven kwamen.
Nalatigheid
Volgens het rapport, dat donderdag werd gepubliceerd, heeft de reder verzuimd op 14 december 2010 voor een zeewaardig schip te zorgen en legde het wet- en regelgeving naast zich neer. De schipper van de Frisia accepteerde dat en toonde daarmee geen goed zeemanschap. Daarnaast meldt het rapport dat zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Verkeer en Waterstaat de rederij te veel haar eigen gang hebben laten gaan.
Verscherpt toezicht
De Rousant moet nu binnen drie maanden aantonen dat al haar schepen inclusief de bemanningen aan de huidige wet- en regelgeving voldoen. Volgens het onderzoeksrapport dient de rederij onder verscherpt toezicht te worden geplaatst. Mede door het falend toezicht van de Inspectie Verkeer en Waterstaat op de scheepsveiligheid van de Frisia maakte het mogelijk dat de rederij zijn eigen gang kon gaan. Zo kon de schipper met een niet zeewaardig en onterecht gecertificeerd schip toch uitvaren.
Schipper
De schipper was nog maar kort, via het eigen uitzendbureau van de rederij, in tijdelijke dienst. Ondanks het feit dat de schipper relatief nieuw was had hij wél de eindverantwoordelijkheid aan boord. Hij had de rederij moeten aanspreken op de onveilige situatie aan boord.
Kapseizen Frisia
Op 13 december 2010 voer de Frisia ten noorden van Terschelling richting Lauwersoog. Het waaide hard en het schip voer door golven van 1,5 tot 2 meter. Omdat enkele ruimen van het voorschip niet goed afgesloten waren stroomde water naar binnen, waardoor het schip steeds dieper kwam te liggen.
De volgende ochtend nam de schipper van de Frisia contact op met de verkeerspost Brandaris omdat hij een extra pomp wilde om het water uit het ruim te kunnen krijgen. Tien minuten later nam hij nogmaals contact op; hij meldde dat hij bang was dat zijn schip zou zinken. Even later werd de communicatie verbroken. Er werd meteen een reddingsoperatie gestart, maar kort daarop kapseisde het schip en verdween het van de radar.
Bemanning
De 46-jarige kapitein uit Leens werd wel gered, maar hij overleed enige dagen later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het lichaam van de toen 19-jarige matroos Steven van der Broek uit Groningen werd op 17 december door duikers in het wrak gevonden. Het lichaam van tweede kapitein Jannes Lap, eveneens uit Leens, werd op 15 december gevonden op Terschelling.