Motie in Tweede Kamer aangenomen: meer intercity's naar Groningen

Een NS-trein rijdt Hoofdstation Groningen binnen
Een NS-trein rijdt Hoofdstation Groningen binnen © Jos Schuurman/FPS
Vanaf 2025 gaan er twee extra intercity’s tussen de Randstad en het Noorden rijden. De Kamer nam dinsdagmiddag een motie aan waarin om die extra treinen wordt gevraagd.
De motie vraagt de regering een derde en vierde intercity in te zetten op het traject tussen Groningen en Zwolle. In eerste instantie gaan er vanaf 2025 extra treinen rijden in de ochtendspits van 06.00 tot 10.00 uur en ‘s middags tussen 15.00 en 19.00 uur.
Het is een enorme vooruitgang voor de reizigers van en naar Noord-Nederland
Stieneke van der Graaf - ChristenUnie
De motie was een initiatief van onder meer het Groningse Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf. Zij zegt: ‘Ik ben er heel erg blij mee. Het is een enorme vooruitgang voor de reizigers van en naar Noord-Nederland. Dat dat eerst niet in de afspraken stond die de minister met de NS heeft gemaakt, was een tegenvaller voor een hele grote groep reizigers. Met de uitspraak van de Tweede Kamer vandaag hebben we dat rechtgezet.'
Stieneke van der Graaf schoof woensdagochtend aan bij Edwin op Noord op Radio Noord:
Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) over de extra treinen naar Groningen

Knokken

Van der Graaf geeft aan dat ze er nog wel voor heeft moeten knokken: ‘Vorige week nog werd de motie ontraden. Dus ik heb de afgelopen week heel veel overleg gehad, met partijen, met het ministerie en ook met de NS hoe we het wel kunnen organiseren en dat heeft ertoe geleid dat er een meerderheid is gekomen.’

Flessenhals

Het spoor moet nog wel aangepakt worden om de toename aan treinen aan te kunnen buiten de bovengenoemde uren. De ‘flessenhals’ bij Meppel is nu nog een probleem. Het spoorknooppunt moet volgens Van der Graaf eerst worden aangepakt, ‘dan kunnen die extra intercity’s ook gedurende de rest van de dag rijden'.
In de motie staat ook dat dit alles komt te staan in de afspraken die het ministerie maakt met de NS. Van der Graaf: ‘De NS is dan verplicht om die treinen te laten rijden.’