Bedrijven willen graag stroom delen, maar dat lukt ze nu niet

In de wachtrij
Ruimte op het net
Anders regelen

Wanneer de monteurs ’s ochtends rond acht uur in de werkplaats de brug omhoog doen, schiet het elektriciteitsverbruik bij de autobedrijven op Industrieterrein Zuidoost in Groningen de hoogte in. ‘Wij verbruiken aardig wat stroom’, zegt directeur Erik Meems van Century. Groei van de voorraad elektrische auto’s in de garage heeft daar flink aan bijgedragen.
Century is een van de dealerbedrijven die meedenkt over een energiehub. Want om stroomverbruik en de energiekosten echt terug te dringen is samenwerking noodzaak. ’We hebben onze daken al vol zonnepanelen, we maken gebruik van aardkoeling en -warmte maar nu bekijken we samen met andere bedrijven hoe we onze energiesystemen kunnen koppelen.’
Slimmer omgaan met energie
Doel is slimmer omgaan met energie. Meems noemt als voorbeeld de flinke accu die Century gebruikt voor stroomopslag. Laden en gebruik ervan zou ook door andere bedrijven kunnen. ‘Het is allemaal nog in de onderzoeksfase’, vult Meems aan. Zowel praktisch als wettelijk is er nog veel niet helder. Moeten we een kabel trekken onder de weg? We zitten nu allemaal bij een andere energieleverancier, kunnen we dat oplossen met een groepscontract?’
Vergelijkbaar project in Zwolle
De autobedrijven nemen een voorbeeld aan een vergelijkbaar project in Zwolle dat al wat verder is en waar volgens Meems resultaten worden geboekt.
Wanneer bedrijven slimmer willen omgaan met energie, dan is aan samenwerking niet te ontkomen zegt Meems. ‘We zullen wel moeten.’
In een hub wissel je energie uit over erfgrenzen, maar dat kan nu eigenlijk nauwelijks