Strop voor gemeente Groningen: invoering nieuw ict-systeem is mislukt

De dienst Sociale Zaken en Werk van de gemeente Groningen
De dienst Sociale Zaken en Werk van de gemeente Groningen © Jaap Elevelt/Groningen in Beeld
De gemeente Groningen heeft de overstap naar een nieuw ict-systeem voor medewerkers van de dienst Sociale Zaken en Werk afgeblazen. Daarmee komt een einde aan een project dat jaren voorbereiding heeft gekost.
De dienstverlening van de gemeente Groningen aan de burger moet sneller, gemakkelijker en transparanter. Dat was de achterliggende gedachte van de invoering van het nieuwe systeem voor het Sociaal Domein. Hieronder vallen de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. Naast de ambtenaren van de sociale dienst zouden bijvoorbeeld ook de WIJ-teams ermee gaan werken.

Vertrouwelijk

Wat het mislukte project tot nu toe heeft gekost, is niet duidelijk. Het gaat om vertrouwelijke informatie, laat de gemeente in een schriftelijke reactie weten: 'Hier kunnen we later eventueel op terugkomen. De kosten van de overstap naar een nieuw systeem/optimalisatie huidige systeem zijn op dit moment niet in te schatten.'
Het nieuwe systeem zou de huidige, verouderde systemen moeten vervangen. De bedoeling was dat de Vernieuwing Applicaties Sociaal Domein (VASD) vanaf 1 maart 2022 stapsgewijs zou worden ingevoerd, om per 1 januari 2023 volledig in gebruik te zijn. Maar zover is het nooit gekomen. Het college van B en W heeft besloten de stekker eruit te trekken en voorlopig alles bij het oude te laten.

'Niet over één nacht ijs'

'Dit was een moeilijke beslissing waarbij we niet over één nacht ijs zijn gegaan, te meer er zo veel mensen zo veel jaren tijd en energie in hebben gestoken', aldus een interne verklaring die in handen is van RTV Noord.
Daaruit valt ook af te leiden dat de softwareontwikkelaar, BlinQt uit het Gelderse Ede, en de gemeente Groningen nog niet van elkaar af zijn: 'Wat nog volgt is een goede overdracht van het projectdossier. Met BlinQt zal de intensieve samenwerking worden geëvalueerd, waarbij we serieus tijd en moeite zullen steken in alle lessen die we hiervan kunnen en moeten leren.'
BlinQt wil niet ingaan op vragen van RTV Noord. 'We moeten nog in gesprek met de gemeente Groningen', is het enige dat operationeel manager Jochem Scheepmaker kwijt wil.