Groningen wil af van vlees- en vliegreclames: ‘Dat heeft een negatieve bijdrage’

Een willekeurig reclamebord met reclame van een vliegmaatschappij
Een willekeurig reclamebord met reclame van een vliegmaatschappij © ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz
De gemeente Groningen wil in de openbare ruimte geen reclame meer toestaan voor alcohol, gokken, vlees en de fossiele industrie. Het verbod gaat gelden op de reclameborden die eigendom zijn van de gemeente. Dat zijn ongeveer 800 borden.
Wethouder Carine Bloemhoff (PvdA) staat voor een nieuwe aanbestedingsronde voor de reclameborden die bestaan uit zogenoemde wisselframes, reclamelichtmasten, dubbele borden aan lantaarnpalen en om plakzuilen. Het gaat om reclame die is bevestigd aan gemeentelijk eigendom. De bushokjes zijn uitgesloten.

Kiloknallers

‘Als het om vlees gaat hebben we het bijvoorbeeld over de kiloknallers’, zegt de wethouder. ‘De fossiele industrie en vleesproducten hebben een bewezen negatieve bijdrage aan het klimaat en een negatief effect op de gezondheid.’ Onder de fossiele industrie valt ook de luchtvaartsector. Vliegreizen wil de gemeente dan ook niet meer promoten. Met dit reclameverbod slaat de gemeente dezelfde weg in als Haarlem, Amsterdam, Utrecht en Den Haag.
David Beckham met horloge mag wel, maar met een zakje kippenpoten mag het niet
David Beckham met horloge mag wel, maar met een zakje kippenpoten mag het niet © Robert Pastoor/ RTV Noord

Uitwerking volgt

De gemeente zal dus niet langer reclame toestaan van een halve kilo gehakt, maar hoe zit het dan met een worstenbroodje of tomatensoep met gehaktballen? ‘Er is natuurlijk altijd een grijs gebied’, beaamt Bloemhoff. ‘Het gaat echt om de kiloknaller en niet om het kattenvoer waar wat vlees in zit. We gaan dit nog verder uitwerken en daarbij kijken naar de gemeenten waar dit al is ingevoerd.’
Onlangs waren er meerdere felle debatten over het invoeren van reclamebelasting binnen de gemeentegrenzen. Die belasting wordt ingevoerd, omdat het gemeentebestuur de verrommeling van reclame op straat wil tegengaan. Bloemhoff heeft deze nieuwe aanbestedingsronde niet willen aangrijpen om afscheid te nemen van de 800 reclameborden die de gemeente exploiteert. ‘De inkomsten die ermee gemoeid zijn, blijven van belang voor onze begroting. We gaan wel kijken naar hoe we het aantal kunnen verminderen’, aldus de stadsbestuurder.
De gemeente wil later reclameborden op dit soort plekken, elektriciteitshuisjes,  ook aanpakken
De gemeente wil later reclameborden op dit soort plekken, elektriciteitshuisjes, ook aanpakken © Robert Pastoor/ RTV Noord

Meer kans voor de bakker dan de slager

Door paal en perk te stellen wil de gemeente de vrijgekomen ruimte gunnen aan lokale ondernemers. ‘Die willen we juist wel faciliteren. Ook culturele instellingen maken veel gebruik van die borden.’ Toch zal niet elke lokale ondernemer extra kans op reclameruimte krijgen. Zo heeft de lokale bakker meer kans dan de lokale slager. ‘De slager mag gewoon op zijn eigen winkel zijn marktwaar aanprijzen, net als de bakker. Maar op de borden die de gemeente nu opnieuw gaat aanbesteden, zeggen we: geen vlees, fossiel, alcohol of gokken op door ons aanbestede borden.’
Als het aan de wethouder ligt dan blijft het niet bij de 800 borden. Ze wil ook wat doen aan reclame-uitingen op niet-gemeentelijke eigendommen zoals elektrische schakelkasten en elektriciteitshuisjes. Er wordt nog wel onderzocht wat de mogelijkheden zijn om ook voor die reclameborden restricties te bepalen.