Column: ‘Let op: rechts uitstappen!’

Alice Buitenga wisselt haar column af met Eva Hulscher
Alice Buitenga wisselt haar column af met Eva Hulscher © RTV Noord
Deze op luide toon uitgesproken waarschuwing moet ik dagelijks tien keer aanhoren in de Arriva-trein tussen Warffum en Groningen. Vijf keer op de heenweg en terug ook vijf keer, waarbij de uitstapkant varieert, zoals u begrijpt.
Twee minuten voordat we bij een station zijn, begint een mevrouw op een bandje te roepen. ‘Het volgende station is… Winsum! Let op: links uitstappen!’ De plaatsnaam begrijp ik nog wel; dat is een nuttige reminder voor de in haar telefoon verdiepte forens. Maar de uitstapkant? Heeft u ooit meegemaakt dat een passagier aan de verkeerde kant uitstapte? En dan op de rails viel? Ik vraag me af of de deur aan de kant van de rails überhaupt open kán.
Is deze irritante mededeling van (Arriva-eigenaar) Deutsche Bahn overgenomen? In Duitsland wordt al jaren omgeroepen aan welke kant van de Fahrtrichtung we moeten aussteigen. Ik heb dat altijd toegeschreven aan Deutsche Gründlichkeit en het heeft me nooit gestoord, misschien ook omdat het op rustige toon door een echt persoon wordt verteld. Dat kunnen we van het geautomatiseerde getetter van Arriva niet zeggen.
Het bandje zit er trouwens ook wel eens verkeerd in. ‘Het volgende station is… Usquert!’ Huh?! Ben ik in de verkeerde trein gestapt? Heel even schrik ik. Maar het volgende moment rijden we gewoon Baflo binnen. ‘Let op: links uitstappen!’ klopt ook niet natuurlijk. Gelukkig is niemand zo dom om het advies van die computermevrouw op te volgen. Waarom is dit eigenlijk geautomatiseerd? Kunnen we de onduidelijk mompelende machinist misschien terugkrijgen?
Trouwens: liever dan tien keer per dag te horen aan welke kant ik moet uitstappen, zou ik willen weten waarom de trein twintig minuten na de aangekondigde vertrektijd nog steeds op station Groningen staat. Dat er soms een probleem is op het spoor, begrijpen wij reizigers best. Maar het zou fijn zijn even ingelicht te worden over de aard van dat probleem. Bij de NS hebben ze het beter begrepen. Als een NS-trein langzamer gaat rijden, wordt meteen de microfoon gepakt: ‘Beste reizigers, we rijden achter een goederentrein’. Het geeft je het gevoel dat je er samen in zit, het NS-personeel en jij.
Volgend jaar wordt Arriva eigendom van het Amerikaanse investeringsbedrijf I Squared Capital. Of dat veel goeds brengt? Laten we eerst maar afwachten of we met z’n allen kunnen blijven instappen. Over het uitstappen begin ik dan later wel weer eens.