Leerlingen blindenschool Haren krijgen brailleletter: 'Gaat om erbij horen'

Siwar en Daphne krijgen hun letter
Siwar en Daphne krijgen hun letter © RTV Noord
Hoe inclusief onze samenleving ook is, er is zeker nog ruimte voor verbetering, vindt Marian Officier, schoolleider van Visio in Haren. Op haar school zitten leerlingen die blind of slechtziend zijn. Donderdag kregen zij een chocoladeletter in braille in de schoen.
'Hee, ik kan deze letter lezen', hoorde schoolleider Officier toen ze donderdagmorgen de school in kwam. Ze werd blij van deze opmerking, omdat er volgens haar nog een wereld te winnen valt als het aankomt op emancipatie van blinden en slechtzienden in de maatschappij.
De opmerking kwam van een leerling die de brailleletter 'S' uit de schoen viste. Elk jaar mogen kinderen bij Visio hun schoen zetten. De ene keer zit er een cadeautje in, de andere keer iets lekkers. 'Maar een brailleletter, dat is nieuw', zegt Officier. 'Onze 'S' herkennen blinde kinderen niet. Voor mensen die kunnen zien is de 'S' een slinger, maar voor mensen met een visuele beperking bestaat de letter uit drie puntjes. Het concept chocoladeletter is echt anders voor een ziende kleuter dan voor een blinde.'

Doelgroep doet moeilijker mee

Officier merkt dat haar doelgroep steeds moeilijker mee kan doen in de samenleving. Ergens begrijpt ze dat het om een kleine groep gaat, maar toch vindt ze het vervelend voor de kinderen. 'Slechts 15 procent van de doelgroep zit bij ons op school, de rest begeleiden we thuis. Er moet echt meer aandacht komen voor kinderen met een visuele beperking. Lesmethodes, toetsen en leeromgevingen moeten hierop aangepast worden.'

Erbij horen

Neem als voorbeeld de eindtoets van de basisschool. 'Er zijn acht verschillende eindtoetsen', vertelt Officier. 'Slechts een daarvan is geschikt voor kinderen met een visuele beperking. Dat betekent dat je op je eigen basisschool soms niet mee kan doen. Daarom aan ons om de roep om erbij te horen groot te maken.'
Leerlingen van de blindenschool krijgen een brailleletter