Zeventien bussen Qbuzz konden rit niet uitrijden door kou

Een bus staat te laden in Stad
Een bus staat te laden in Stad © Ronald Niemeijer/RTV Noord
Zeventien bussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe hadden maandagochtend te kampen met te weinig batterijvermogen. Door de kou gebruiken bussen meer energie, waardoor de accu sneller leeg is.
Een deel van de bussen is maandag verwisseld voor een bus die wel een volle accu had, een ander deel heeft onderweg langer moeten laden. Door het wisselen moesten reizigers tijdens hun rit overstappen op een andere bus. Dat laat Qbuzz weten na vragen van RTV Noord.

Dienstregeling op zomerverbruik

Qbuzz besloot na de herfstvakantie de dienstregeling van de zomervakantie, die nog gereden werd, aan te houden. 'We deden dit omdat we de dienstregeling zo betrouwbaar mogelijk wilden houden en uitval van diensten als gevolg van een tekort aan personeel wilden voorkomen', schrijft Qbuzz in een reactie.
Die dienstregeling is echter gebaseerd op het berekende energieverbruik in de zomer. Bij lagere temperaturen in de winter verbruiken bussen meer energie, waardoor de accu's eerder leeg zijn.
Tekst gaat verder onder de foto
Een bus van Qbuzz aan de laadpaal
Een bus van Qbuzz aan de laadpaal © RTV Noord/Elwin Baas

Buswissel

Qbuzz zegt daarmee rekening te hebben gehouden door vijf extra bussen en extra mankracht in te zetten, 'om de impact op de reizigers tot een minimum te beperken'. 'We zien vooraf of een bus zijn dienst uit kan rijden of niet. Wordt het spannend, dan zal de bus gewisseld worden voor een bus met een vol(lere) accu.'

Afnemend laadvermogen

Daarnaast neemt het laadvermogen van een accu na verloop van jaren steeds meer af, en wordt het 'winterprobleem' voor Qbuzz groter. Het bedrijf zegt hier elk jaar bij het maken van de nieuwe dienstregeling rekening mee te houden.
Vanaf 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in.