Nieuw RDW-kantoor in Groningen levert 150 banen op: 'Goed voor de werkgelegenheid in het Noorden'

Het nieuwe pand van de RDW in Groningen
Het nieuwe pand van de RDW in Groningen © Rik Russchen/RTV Noord
Langs de A7 bij Hoogkerk is woensdagmiddag het nieuwe kantoor van de RDW geopend. Daar gaat de RDW de registratie en administratie van de vrachtwagen- en tolheffing doen. De nieuwe divisie Tolheffing levert zo'n 150 banen op.
'Wij zijn heel blij met ons nieuwe kantoor', zegt Jan Strijk, divisiemanager Tolheffing van de RDW. 'Als RDW zijn wij zijn geworteld in het noorden, daarom wilden we graag hier in Groningen een nieuwe werkplek. Dit pand was beschikbaar en ligt ook nog eens vlakbij het gebouw waar onze collega's van de ICT-divisie zitten.'
Vanuit het kantoor in Veendam heeft de RDW de afgelopen jaren al gewerkt aan de voorbereiding van de tijdelijke tolheffing en vrachtwagenheffing. Op lange termijn is dat gebouw in Veendam te klein, daarom ging de RDW op zoek naar een nieuw onderkomen.

Wervingsacties

Het nieuwe kantoor werd woensdagmiddag officieel geopend door René Paas, Commissaris van de Koning in Groningen. De nieuwe afdeling Tolheffing is goed voor de werkgelegenheid, want het levert zo'n 150 nieuwe banen op.
Tekst gaat door onder de foto
René Paas laat de locatie van het nieuwe kantoor op de kaart zien
René Paas laat de locatie van het nieuwe kantoor op de kaart zien © Rik Russchen/RTV Noord
'We hebben inderdaad veel nieuwe medewerkers nodig', vervolgt Strijk. 'Webontwikkelaars, financieel specialisten, juristen. En ga zo maar door.' Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt denkt Strijk dat de RDW de juiste mensen gaat vinden. 'We hebben nog wel even tijd en we zijn natuurlijk al druk bezig met wervingsacties.'
'We plaatsen advertenties en we gaan langs scholen om mensen te werven. Deze nieuwe divisie in elk geval heel goed voor de werkgelegenheid in het noorden.'

Nieuwe tolwegen

De RDW gaat twee nieuwe taken uitvoeren: e-TOL en vrachtwagenheffing. 'Bij Vlaardingen komt een nieuwe tunnel, de zogeheten Blankenburgverbinding (A24). Die is eind 2024 klaar en daar moet je straks tol gaan betalen. Datzelfde geldt voor nog aan te leggen weg in de regio Arnhem-Nijmegen, maar die is pas in 2030 klaar.'
Het is een behoorlijke investering om die wegen aan te leggen. 'Daarom willen we de kosten daarvan terugverdienen via de tolheffing. Zodra de investering is terugverdiend, stopt die heffing weer.' Er komen geen tolpoortjes of slagbomen langs de weg. Camera’s boven de weg registreren de kentekens van voorbijkomend verkeer. Betalen gebeurt via een abonnement of door een eenmalige betaling vooraf of achteraf.
Het bedrag voor een tolpassage is nog niet vastgesteld. 'Maar voor personenauto's zal dit rond de € 1,40 zijn', verwacht Strijk.

Ook rekeningrijden geregeld vanuit Groningen

De vrachtwagenheffing staat voor 2026 op de planning. 'Dat houdt in dat eigenaren van vrachtwagens per kilometer een bedrag gaan betalen. Dat geldt dan voor snelwegen en een aantal provinciale en lokale wegen. In Duitsland en België gebeurt dat nu al.'
Bij het tolheffingsproject zijn meerdere partijen betrokken. RDW regelt de heffing, Rijkswaterstaat plaatst de tolpoorten en de uitleesapparatuur en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wordt verantwoordelijk voor het innen van niet-betaalde tol. Het hele project valt onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Er liggen plannen om in 2030 in Nederland het rekeningrijden in te voeren. Gaat de RDW zich daar ook mee bemoeien? 'Met de val van het kabinet zijn die plannen weer in de ijskast gestopt. We moeten afwachten wat het nieuwe kabinet daar mee wil gaan doen. Maar het idee is niet dat we dat vanuit dit pand gaan doen.'