Provincie heeft eerste gesprekken met Schiphol achter de rug: ‘Rondje door het park lopen’

Airport Eelde
Airport Eelde © ANP
Gedeputeerde Henk Emmens (BBB) heeft een eerste gesprek gevoerd met de directie van Schiphol. De provincie is aandeelhouder van Groningen Airport Eelde en staat aan de vooravond van een investering van 22 miljoen in het vliegveld.
Zowel het vliegveld als de provincie hoopt dat Schiphol mede-aandeelhouder wordt van Groningen Airport Eelde. De subsidie die de provincie in het vliegveld wil steken is bedoeld voor de dekking van de zogeheten niet-economische diensten van algemeen belang (NEDAB). Dat zijn kosten die gemaakt worden voor de brandweer, onderhoud, infrastructuur en de veiligheid van het vliegveld. Mocht Schiphol instappen dan wil het bedrijf dat die NEDAB-kosten gedekt zijn door de overheid. Dat is bij Groningen Airport Eelde het geval.

Profiteren van netwerk

Provinciebestuurder Emmens heeft samen met onder meer de provincie Drenthe, eveneens aandeelhouder, een gesprek gevoerd met de Schiphol Group. Toezeggingen zijn er nog niet gedaan, maar dat de BBB’er welkom was, is volgens hem veelzeggend. ‘Wij vinden het belangrijk dat Schiphol bekendheid krijgt en neemt van Groningen Airport Eelde. Op termijn willen we graag dat ze een aandeel nemen. Dat heeft voordelen rondom het uitwisselen van kennis, maar ook voor vluchten die wij graag extra willen hebben.’
De directeur van Groningen Airport Eelde liet eerder al weten dat er nog maar twee vliegvelden in Nederland zijn waar groei mogelijk is; Maastricht en Groningen. Het vliegveld hoopt dan ook te profiteren van het netwerk van de Schiphol Group. Emmens heeft naar eigen zeggen nog niet de vraag op tafel gelegd of ze ook aandeelhouder willen worden, dat de provincie dat graag ziet gebeuren wordt daarentegen niet onder stoelen of banken gestoken.

Verkering

‘Ik vergelijk het met verkering hebben. Als je net verkering hebt dan ga je ook niet op de eerste dag vragen om te trouwen. Dat gaat stapsgewijs. Je moet elkaar leren kennen en een keer een rondje door het park lopen, hand in hand. We hebben nu wat informatie uitgewisseld en netwerken ontgonnen. Binnenkort komen ze op bezoek op het vliegveld bij ons.’
Emmens heeft na het eerste gesprek wel goede hoop gekregen op een positief geluid vanuit het westen van het land. ‘De intentie en interesse is er. De komende tijd moeten wij het waarmaken.’

Garantie op aandeelhouderschap

Nog deze maand wordt er in Provinciale Staten een besluit genomen over het wel of niet verlenen van de subsidie van 22 miljoen voor de komende jaren. Er is een politieke meerderheid voor te porren. Toch wil coalitiegenoot PvdA wel eisen stellen als het geld wordt overgemaakt.
De partij wil namelijk dat de Schiphol Group aandeelhouder wordt. PvdA-statenlid Richart Joling ziet graag binnen afzienbare tijd dat die komst wordt bekrachtigd. Toch wil hij er geen termijn aan hangen. Dus of het binnen twee, vier, acht of tien jaar gaat gebeuren. Joling noemt geen uiterste datum.
‘Wij hebben in het verleden in het vliegveld geïnvesteerd en we vinden dat we dat nog steeds moeten doen. Er zal een keer een moment komen dat het ophoudt. Daarom vinden wij het belangrijk dat de Schiphol Group instapt. Maar ik kan nu niet zeggen dat het binnen een bepaald aantal jaren moet gebeuren. Want dan is er geen politiek draagvlak en dan zorg ik voor een probleem. Dat moet absoluut niet.’