'Plannen voor doorstart veerdienst naar Noorwegen hebben kans van slagen'

Toeristen stappen aan boord van de MS Romantika in de Eemshaven
Toeristen stappen aan boord van de MS Romantika in de Eemshaven © ANP
Meerdere partijen werken momenteel aan plannen voor een herstart van een lijndienst tussen de Eemshaven en Noorwegen. Volgens curator Hans Silvius van het failliete Holland Norway Lines heeft een nieuw initiatief een reële kans van slagen.
‘Het boek is niet dicht’, zegt Silvius van De Haan Advocaten en Notarissen in Groningen. De plannen hebben potentie, volgens Silvius, al zal het zeker nog tijd vergen de lijndienst van de grond te trekken, verwacht hij ook.
Het is een broedende kip, die moet je niet storen
Hans Silvius - Curator
‘Er zijn interessante ontwikkelingen’, stelt Silvius. ‘Bijzonderheden kan ik er nu niet over vrijgeven. Het is een broedende kip, die moet je niet storen.’
Er is momenteel zelfs competitie gaande tussen kandidaten die de lijn willen voortzetten. De provincie Groningen en havenbeheerder Groningen Seaports zijn betrokken bij de plannen van de initiatiefnemers.
’Provincie en Groningen Seaports weten dat er belangstelling is. Beide kijken of ze hier een rol in kunnen spelen en zijn daarover in gesprek met de curator’, laat de provincie weten.
Curator Hans Silvius
Curator Hans Silvius © Loek Mulder/RTV Noord
Curator Silvius noemt de opstelling van provincie en Groningen Seaports ’heel positief’: ‘Ze willen graag weer iets nieuws gaan doen.’

Andere aanpak nodig

Volgens de curator toonde de lijn tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand met een aantal van 200.000 passagiers per jaar aan dat er genoeg belangstelling voor is. Maar wil een nieuw initiatief slagen, dan is wel een andere aanpak nodig, zegt hij.
In de nieuwe plannen zal volgens Silvius ook vrachtvervoer meegenomen moeten worden, want met alleen passagiers is een lijndienst waarschijnlijk niet rendabel in de vaart te houden.
Voor transportbedrijven is de lijndienst een aantrekkelijke optie, benadrukt Silvius, omdat ze op weg naar noordelijk Scandinavië Duitsland kunnen overslaan. Daar waar maximaal veertig ton vracht toegestaan is op de snelwegen. In Nederland en Noorwegen is dat vijftig ton. Bovendien besparen transporteurs via de veerdienst de Duitse Maut.
Onder Holland Norway Lines was op de vaarten met de MS Romantika weinig mogelijk met vrachtvervoer.
Meenemen van vrachtverkeer geeft een betere economische basis
Hans Silvius - Curator

Extra inkomstenbron

‘Meenemen van vrachtverkeer geeft een betere economische basis’, aldus Silvius. Het biedt een extra inkomstenbron. En omdat het vrachtvervoer het hele jaar doorgaat dempt het ook de seizoensschommelingen in het passagiersvervoer.
De plannenmakers moeten ook niet in dezelfde val trappen als die waar de de eerste initiatiefnemers in trapten, stelt Silvius verder. Een van de hoofdoorzaken van de ondergang van Holland Norway Lines was het ontbreken van een geschikte kade plus terminal in de Eemshaven.

Pachtcontract

Die voorzieningen zullen dus eerst geregeld moeten zijn, wil een nieuw initiatief van start gaan, benadrukt Silvius.
De ruimte ervoor is nog wel beschikbaar, want HNL heeft nog altijd de grond achter de kade in erfpacht. ‘Dat pachtcontact is verkoopbaar dus ik kan het als curator ook aan een ander verkopen. Het kan best zijn dat die grond van HNL ingezet wordt in een nieuwe constructie.’
Morgen een gesprek met Hans Silvius waarin hij terugblikt op het spraakmakende faillissement van Holland Norway Lines.