Ondernemer Huis in ’t Veld dankt succes aan Formule 1: 'We gaan door met leuke dingen doen'

Jeroen Huis in 't Veld op de Max Tribune in Oostenrijk
Jeroen Huis in 't Veld op de Max Tribune in Oostenrijk © Eigen foto
Jeroen Huis in ’t Veld uit Glimmen timmert stevig aan de weg met zijn ticketplatform XS2Event. Recent sloot dit Groningse bedrijf een exclusief contract met de Spaanse voetbalcompetitie La Liga om reisbureaus en fans bij elkaar te brengen voor het beleven van een mooie voetbaltrip.
Het is een nieuw hoogtepunt in de ondernemersloopbaan van Huis in ’t Veld (44) die voor de eeuwwisseling al begon. Opgegroeid in Raalte stopte hij op zijn negentiende met school. ‘Ik deed bedrijfsinformatica, maar had er voor mijn gevoel niks aan.’
Ondertussen leefde Huis in ’t Veld zijn passie voor de Formule 1. ‘Ik had van jongs af aan die passie en werd gevoelsmatig als een soort nerd gezien. De sport en de aandacht ervoor was toen nog veel kleiner dan tegenwoordig. Die schreeuwende motoren en het racen: fantastisch.’

Het kriebelde

Op zijn zeventiende voelde de geboren Sallander het ondernemerschap kriebelen en een jaar later schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel. ‘Mijn ouders stimuleerden me in mijn keuze en dat was gaaf. Probeer het als je het leuk vindt was hun boodschap. Dat vond ik wel stoer van ze, want je had toen toch minimaal hbo nodig om aan het werk te kunnen.’
Lees verder onder de foto
Huis in 't Veld in zijn element in de pitsstraat
Huis in 't Veld in zijn element in de pitsstraat © Eigen foto
Via de website GPupdate.nl publiceerde Huis in ’t Veld het laatste nieuws over de Formule 1. Hij vond een sponsor om grand prix-wedstrijden over de hele wereld te bezoeken. ‘Zonder accreditatie, maar de grap was om er te zijn. Daar leerde ik mensen kennen. Ik was dat kereltje van de website, die op de circuits rondliep. Zo bouwde ik netwerk op. Dat is nog altijd heel waardevol.’
Ik wil graag de beste zijn vanuit de vraag hoe we dingen beter kunnen doen
Jeroen Huis in't Veld - Eigenaar XS2Event
Huis in ’t Veld verhuist naar Groningen en opent in 2002 zijn eerste kantoor in de Steentilstraat. De site trok steeds meer bezoekers. ‘Positief denken, hard werken en kansen zien zijn belangrijke pijlers. En ik wil graag de beste zijn. Niet om me te moeten bewijzen of in de picture te staan, maar meer vanuit de vraag hoe kunnen we dingen beter doen?’
In combinatie met fanatisme, iedere dag het laatste nieuws willen hebben. Zelfs tijdens vakanties dook Huis in ’t Veld het internetcafé in bijvoorbeeld Lloret de Mar in om de site bij te kunnen werken. ‘Het voelde niet als werken en nog steeds niet. Zodra dat wel het geval is kun je er denk ik ook niet al die energie in steken. Een eigen bedrijf houdt je namelijk altijd bezig.’

Voetbalnieuws werkte niet

In 2004 begon het te rommelen in de Formule 1-wereld. Teams wilden een eigen serie races. Huis in ’t Veld voelde dat hij meer moest doen om minder afhankelijk te zijn. Zo ontstond FCupdate.nl, een site voor voetbalnieuws, maar dat liep aanvankelijk helemaal niet.
Lees verder onder de foto
Pitchen tijdens de Young Business Award 2023
Pitchen tijdens de Young Business Award 2023 © Eigen foto
‘Het is de kunst om dingen te vinden die niet bestaan. Creatief zijn kan daarbij helpen.’ Zoals met zijn nieuwbakken voetbalwebsite bij de komst van livevoetbal via Talpa in 2007. Backdrops, schermen met sponsoruitingen waar sporters voor staan tijdens interviews, deden hun intrede. ‘Ik ben in gesprek gegaan met FC Groningen of ik er logostickers op kon plakken. Dat lukte bij een aantal andere clubs ook. De investering was financieel op het randje, maar dat hielp ons enorm qua bekendheid.’
Het leidde er toe dat voor schaatsen, wielrennen, tennis en sport in het algemeen ook sites kwamen en meer dan vijftien freelancers in dienst waren. Een andere noviteit was het sponsoren van Christian Albers in de Formule 1. Middels een sticker net boven het vizier. ‘Meer konden we niet betalen.’ In die tijd zoomde de camera voor de start steevast in op de helm. Dat zorgde voor extra zichtbaarheid. ‘Zo werden we veel serieuzer genomen.’
Rond 2010 tijdens de economische crisis liep de omzet stevig terug en richtte Huis in ’t Veld Sportstadion op. Een platform om sportreizen te organiseren met bezoekers van de sites als doelgroep. Tickets verkopen in combinatie met de reis naar bijvoorbeeld de MotoGP, tennis of rugby.

De oranje Max Tribune liep vol

Dit bedrijf werd snel marktleider in Nederland en toen het zich in 2015 de officiële reispartner van Max Verstappen mocht noemen kwam een volgende boost. Met als hoogtepunt de Max Tribune op de Red Bull Ring in Oostenrijk. In 2016 was het idee om vijfhonderd fans daarheen te brengen. Met een oranje-shirt voor iedereen, een blikje Red Bull, een gesigneerde foto en Max kwam langs om de fans te bedanken.
Lees verder onder de foto
Met XS2Events op de World Travel Market in Londen
Met XS2Events op de World Travel Market in Londen © Eigen foto
Binnen 24 uur waren de kaarten verkocht. En nog eens een etmaal later de volgende vijfhonderd. ‘Daar hebben we toen geen stuiver aan verdiend. Dat hoeft ook niet, want er kan altijd weer iets uit voort komen. Wat ook gebeurde.’ Met in 2017 vijfduizend liefhebbers en tegenwoordig maken jaarlijks wel dertigduizend Nederlanders de trip naar Spielberg.
De Max Tribune was wel kippenvel. Eén van de mooiste dingen die we gedaan hebben
Jeroen Huis in 't Veld over het succes van de Max Tribune in Oostenrijk
‘Dat was wel kippenvel. Eén van de mooiste dingen die we gedaan hebben. Daar kan ik echt met trots op terugkijken.’ Het Amerikaanse Motorsport Network uit Miami wilde beide bedrijven overnemen en dat gebeurde in 2017 en 2018.
Alle voorgaande ervaringen kwamen samen in het nieuwe bedrijf Xs2Event. ‘Met Sportstadion kwamen we erachter dat we heel veel dingen zelf moesten doen. En lang niet bij alle clubs waren stoelen beschikbaar en de prijzen varieerden nogal.’ Zo ontstond het idee om de markt zichtbaar te maken en een platform te maken waar reisorganisaties en consumenten elkaar konden vinden.
Samen met compagnon René Wietsma, die veel it-kennis had, ging Huis in ’t Veld aan de slag. In 2019 begonnen en in maart 2020 zou de lancering plaatsvinden, maar toen kwam corona. ‘Daardoor bleven we bouwen om het platform nog beter te maken en iedereen had tijd voor ons. Zowel reispartners, clubs en evenementenorganisaties. Dat was toen een voordeel.’

Twintig miljoen omzet in het eerste jaar

De insteek was in eerste instantie om alleen te bemiddelen voor entreekaarten, maar al vrij snel namen we zelf ook tickets op voorraad om flexibeler te zijn. Het bleek een gat in de markt met twintig miljoen euro omzet in het eerste kalenderjaar. Vrijwel alles verloopt vanuit het kantoor aan de Hereweg achter de schermen geautomatiseerd. Van het scannen van aanvragen tot het verdelen van stoelen.
Lees verder onder de foto
Een eigen shirt van Atlético Madrid
Een eigen shirt van Atlético Madrid © Eigen foto
Afgelopen jaar verkochten Huis in ’t Veld en zijn tien medewerkers een kleine honderdduizend kaarten. Met de Grand Prix van België als absolute topper. En het is de bedoeling om te gaan verbreden. ‘Amerikaanse sporten, muziek en meer evenementen. Dat kan, omdat het schaalbaar is.’

Over de hele wereld

Meer dan zevenhonderdvijftig reisorganisaties over de hele wereld maken er al gebruik van. ‘Zonder de ervaring met Sportstadion was het een stuk moeilijker geweest om dit te realiseren. En door de financiële mogelijkheden die we door de verkoop van beide bedrijven nu hebben konden we hele goede mensen aannemen. Met ervaring in de markt.’
We zijn een soort best bewaard geheim
Jeroen Huis in 't Veld over Xs2Event
En dat zonder adverteren. ‘We zijn een soort best bewaard geheim. Reisorganisaties gaan niet aan de grote klok hangen dat ze via ons goed kunnen inkopen om de concurrentie niet slimmer te maken.’ Het werkt. Zo werd begin januari de samenwerking met La Liga bekend. ‘De hoogste Spaanse voetbalcompetitie wil meer toeristen naar de stadions krijgen.’
De onderhandelingen duurden dertien maanden. Inmiddels doen al twaalf van de twintig clubs mee. ‘Er is nog nooit een platform geweest die met een totale competitie werkt. Het past goed bij onze missie, sportevenementen bereikbaar maken voor de reisindustrie.’

Welke combinatie is perfect?

Nuchter, creatief en de beste willen zijn. Voor Huis in ’t Veld de perfecte combinatie naar succes. ‘Begin een bedrijf om een probleem op te lossen of omdat je het beter kunt. Dat zal altijd zo blijven. We gaan daarom door met leuke dingen doen.’