Is de veerboot vanuit de Eemshaven nog welkom in Kristiansand?

MS Romantika
MS Romantika © FPS/Jos Schuurman
De havendirectie in het Noorse Kristiansand liet afgelopen week weten dat de komende jaren geen kade beschikbaar is voor een ferry vanuit Nederland. Het leidde tot een storm van protest vanuit lokale ondernemers en bedrijven in het toerisme. Nu zeggen de havenautoriteiten een oplossing te zoeken voor een veerboot vanuit - mogelijk - de Eemshaven.
De havenautoriteiten zeiden dat de herstart van een veerverbinding vanuit Nederland naar Noorwegen in elk geval niet op Kristiansand kon rekenen. De haven zou met ruimtegebrek kampen. Voor de partijen die werken aan een doorstart van het failliete Holland Norway Lines is dat mogelijk een lelijke tegenvaller.
In Kristiansand is kaderuimte gereserveerd voor twee andere veerdiensten en er wordt bovendien gebouwd aan herinrichting van de haven en de aanleg van een nieuwe weg. Daarnaast zou de haven sowieso niet zijn berekend op het autoverkeer van en naar de ferrykade en de afhandeling van passagiers. Iets waar Holland Norway Lines met de MS Romantika ook al tegenaan liep.

Ondernemers reageren furieus

Noorse ondernemers reageerden furieus op de mededeling van de havendirectie. Die werd verweten niet genoeg te doen om nieuwe bedrijven die willen varen tussen Kristiansand en Nederland te faciliteren.
Een veerdienst zoals die van Holland Norway Lines wordt in Kristiansand en heel Zuid-Noorwegen als een ‘brug naar Europa gezien’, benadrukten ze. Want in tegenstelling tot de cruiseschepen die de Noorse haven aandoen, neemt een ferry auto’s én passagiers mee. Die reizen vaak verder het land in voor een langer verblijf dan een paar uurtjes of een nacht die de cruisepassagiers in Kristiansand doorbrengen.

Veerdienst wordt enorm gemist

Ook de toerisme-organisatie Visit Sorlandet stak het ongenoegen niet onder stoelen of banken. Volgens Visit Sorlandet wordt de veerdienst die voer vanuit de Eemshaven en later Emden en Cuxhaven enorm gemist. ‘Deze veerboot is inmiddels in heel Noord-Europa bekend. Het is echt iets dat de laatste tijd ontbreekt’, zei een woordvoerder voor de regionale zender NRK.
Iedereen is er erg gepassioneerd over. We willen de ferry graag terug
Woordvoerder Visit Sorlandet
Veel ondernemers in het toerisme zouden het momenteel erg zwaar hebben. Volgens Visit Sorlandet zijn er nogal wat bij die zelfs afhankelijk zijn van de stroom aan extra vakantiegangers die de veerdienst met zich meebrengt.
Sommigen zullen het hoofd niet boven water kunnen houden, wanneer die bezoekers wegblijven, stelt de toerisme-club. ‘Iedereen is er erg gepassioneerd over. We willen de ferry graag terug. Daar staat iedereen achter.’

Haven komt terug op eerdere verklaring

De eerdere verklaring van de havendirecteur werd gisteren genuanceerd door het bestuur van de haven van Kristiansand. Vertegenwoordiger Trond Blattmann van het havenbestuur zei in het tv-item van NRK dat er wordt gewerkt aan een oplossing. Er zou een tijdelijke haven geschikt gemaakt kunnen worden voor het afmeren van een schip uit Nederland. Konsgård zou ervoor in beeld zijn, een wijk van Kristiansand. Het zou wel aanpassing van wegen en havenvoorzieningen vergen.

Alternatieve havens

Wat de plannen in de haven van Kristiansand ook zijn, volgens advocaat Daniel Schildknecht van De Haan Advocaten in Groningen is een herstart van de HNL niet per se gebonden aan Kristiansand. ‘Er zijn zeker alternatieven’, aldus Schildknecht, die samen met zijn collega en curator Hans Silvius het faillissement van Holland Norway Lines afwikkelt.
Het gaat volgens Schildknecht om havens die niet heel ver van Kristiansand vandaan zijn. Wanneer Kristiansand de initiatiefnemers de voet dwars zet, hoeft dat volgens Schildknecht dus niet onmiddellijk het einde van de herstart van een veerverbinding naar Noorwegen te zijn.
Kortgeleden liet curator Hans Silvius van HNL weten dat de plannen voor een doorstart van Holland Norway Lines kans van slagen hebben. Zeker twee partijen zouden ermee aan het werk zijn, met steun van de provincie Groningen en havenbeheerder Groningen Seaports.