UMCG verzet duizenden afspraken vanwege werk aan Ring: Ommelanders mogen uitslapen

Het UMCG
Het UMCG © Jos Schuurman/FPS
Patiënten van het UMCG die van buiten de stad Groningen komen hebben vanaf 22 maart geen afspraken in de spitsuren. Op die manier probeert het ziekenhuis verkeerschaos te voorkomen. Vanaf die datum is er vijf maanden lang ernstige verkeershinder door de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg.
In die tijd worden het nieuwe Julianaplein en de verdiepte ligging van de nieuwe zuidelijke ringweg aangesloten op de bestaande wegen. Daardoor zijn er allerlei rijrichtingen dicht. Volgens Groningen Bereikbaar moeten er zeker 80.000 auto's minder rijden, wil het niet volledig vastlopen. Groningse ziekenhuizen denken daarom mee over maatregelen voor hun patiënten en medewerkers.

Stadjers vroeg op, Ommelanders slapen uit

Om het UMCG bereikbaar te houden, heeft het ziekenhuis gekeken naar wat er anders kan met de afspraken tijdens de ochtend- en avondspits. Besloten is de afspraken van Stadjers te laten staan, in de verwachting dat zij niet of minder van de ringweg gebruik maken. Ommelanders krijgen een plek tussen 10.00 en 15.00 uur. Ook is het mogelijk dat ze pas later dit jaar terecht kunnen. Een derde mogelijkheid is dat ze een telefonische afspraak krijgen of via videobellen worden geholpen.
Al die afspraken zijn en worden verzet en dat is een megaklus, vertelt Annet Dijkstra. Ze is manager poliklinieken oncologie en zit in de werkgroep die zich bezighoudt met de bereikbaarheid van het ziekenhuis tijdens de werkzaamheden. 'Bij de ene polikliniek zal het meer zijn dan bij de andere. Bij mijn polikliniek oncologie plannen we tot twee jaar vooruit, dus ik kan je zeggen dat bij ons de spreekuren best al rammetje vol stonden.' Al met al gaat het om duizenden afspraken op de zesentwintig poliklinieken van het UMCG.
Lees verder onder de foto
Annet Dijkstra achter haar bureau in het UMCG
Annet Dijkstra achter haar bureau in het UMCG © Eva Hulscher/RTV Noord
Terwijl Stadjers hun afspraak dus gewoon door zien gaan, spreken Ommelanders hun arts straks vaker via de telefoon of computer. Dijkstra: 'Dat is best een beetje eng, dat snap ik heel goed. We hebben in de coronatijd natuurlijk al een voorproefje gedaan. Toen hebben we al een enorme campagne gedaan om het videoconsult bij de dokter tussen de oren te brengen. Die wil de patiënt zien en bij ons op de oncologie wil je ook zien hoe de patiënt erbij loopt, hoe fit hij is, je wilt de emotie opvangen, plus het feit dat je vaak lichamelijk onderzoek moet doen. Maar hoe dan ook: we moeten minder weggebruikers hebben rond die spits.'
We delen in het ziekenhuis kaartjes uit waarin informatie over de werkzaamheden staat
Janneke Kruse - Woordvoerder van het UMCG

Bus in plaats van auto

De auto moet het komende halfjaar de minst interessante optie worden om naar het ziekenhuis te komen, ook voor medewerkers. Het UMCG vraagt hen zoveel mogelijk met de fiets te komen, en als dat niet lukt hun auto op een P+R-plek buiten de stad neer te zetten. Ze kunnen dan met de fiets of de bus verder naar het ziekenhuis. 'In de nieuwe cao is afgesproken dat medewerkers hun ov-kosten volledig vergoed kunnen krijgen, dus dat komt in dit geval goed uit', zegt woordvoerder Janneke Kruse. Ook patiënten, uit zowel Stad als Ommeland, krijgen het verzoek de auto te laten staan. Ze krijgen het advies om de trein en bus te pakken, om zo ringwegfiles te voorkomen en te vermijden.

Thuiswerken

Naast het UMCG heeft het Martini Ziekenhuis te maken met de ringwegperikelen. Dat ziekenhuis kiest er ook voor om zoveel mogelijk afspraken digitaal of telefonisch plaats te laten vinden, vertelt woordvoerder Irene van der Hoek. 'We brengen de werkzaamheden bij patiënten onder de aandacht via MijnMartini, en we delen in het ziekenhuis kaartjes uit waarin informatie over de werkzaamheden staat.'
Medewerkers van het Martini die niet aan het bed staan werken waar mogelijk thuis, zegt Van der Hoek. Collega's die wel naar het ziekenhuis moeten, wordt gevraagd met het openbaar vervoer te gaan, en hun auto eventueel bij een P+R-locatie te parkeren. Vanaf P+R Haren gaat mogelijk een pendelbus rijden die onder andere is bedoeld voor personeel van het Martini Ziekenhuis, laat OV-bureau Groningen Drenthe weten.

Ambulance

Maar hoe handig thuiswerken, de bus en de fiets soms ook kunnen zijn, sommige ritjes naar het ziekenhuis kunnen echt niet vervangen worden. De ambulance moet immers toch echt naar het UMCG en het Martini Ziekenhuis kunnen rijden, ook als de ringweg eruit ligt.
Harry Katstra, woordvoerder van Ambulancezorg Groningen, legt uit dat er op twee plekken tijdelijk extra ambulances komen te staan. 'We werken vanuit de Gotenburgweg in Groningen, aan de zuidoostkant van de stad. Tijdens het werk aan de Ring Zuid plaatsen we een extra ambulance bij het Martini Ziekenhuis, zodat we sneller op meldingen af kunnen die aan de westkant van de stad plaatsvinden', zegt Katstra.
Ook in Niebert komt een ambulance te staan: dat is een zogenoemde 'midden-complexambulance'. Die is niet bedoeld voor spoedritten, maar voor vervoer tussen bijvoorbeeld een verpleegtehuis en het ziekenhuis.
We hebben allemaal een beetje overlast van deze werkzaamheden
Harry Katstra - Woordvoerder van Ambulancezorg Groningen

'Help de ambulance, laat de auto staan'

Katstra hoopt verder dat de ambulances dankzij de sirenes langs de files die waarschijnlijk gaan ontstaan kunnen rijden. 'En onze ambulances hebben een speciaal navigatiesysteem, dat heel erg actueel is. Daardoor kiezen we alternatieve routes door de stad.'
'Verder hebben we allemaal een beetje overlast van deze werkzaamheden', gaat Katstra verder. 'Wij ook, ondanks de sirenes en alternatieve routes. Dus als je het kunt organiseren, ga dan vooral niet met de auto. De ringwegorganisatie hoopt niet voor niks dat er 80.000 auto's per dag minder langs moeten rijden.'
Katstra denkt dat het gaat lukken om de maximale aanrijtijd van vijftien minuten bij urgente meldingen te garanderen. 'We houden de hele dag in de gaten of we dat gaan redden. En zo niet, dan moeten we maatregelen nemen.'
Ook het UMCG zal een vinger aan de pols moeten houden, zegt Annet Dijkstra van de poliklinieken oncologie. 'Ik vind het spannend: voor hetzelfde geld hebben we het heel overdreven aangepakt en zitten we straks tussen acht en tien niks te doen. Maar misschien loopt het ook wel helemaal in de soep en komen er opstoppingen. We hebben gezegd: we moeten de eerste week goed monitoren hoe het gaat en dan maar bijsturen.'
Brandweer en politie
Ook de brandweer bereidt zich voor op de werkzaamheden aan de ringweg. Tussen 22 maart en 2 september, als het Julianaplein in wisselende richtingen is afgesloten, zijn er standaard twee mensen extra aan het werk op de brandweerkazerne in Vinkhuizen. Die post bedient de westkant van de stad en de gemeente Westerkwartier. In plaats van zes mensen zijn daar de hele dag door acht brandweerlieden paraat.

De post wordt extra bemand omdat brandweerauto's in die periode minder goed vanuit de andere kazerne aan de Sontweg in Groningen naar het westen kunnen komen. Mocht er toch hulp nodig zijn vanuit de Sontweg, dan rijden brandweerwagens via een alternatieve route naar het westen. De normale route via de Stationsweg loopt namelijk hoogstwaarschijnlijk vol met ander verkeer.

Hoogwerker
In Vinkhuizen komt tussen 22 maart en 2 september ook een hoogwerker te staan. Dat is normaal gesproken niet het geval. 'Werken met een hoogwerker is echt een specialisme, en omdat de oost-westverbinding in de Stad slechter bereikbaar is, is het verstandig om daar altijd een hoogwerker klaar te hebben staan', zegt Max Jorritsma van het verkeersteam van de brandweer in de stad Groningen.

Om ervoor te zorgen dat een eventuele brand aan de westkant van de stad snel geblust kan worden, springen brandweerkorpsen uit Haren en Peize ook sneller bij dan in een normale periode. 'Op die manier kunnen we de aanrijtijden in de stad Groningen blijven garanderen', zegt woordvoerder Mark Dijkhuis.

Politie
De politie laat weten 'in overleg met de andere hulpdiensten' een aantal alternatieve calamiteitenroutes te hebben ingesteld. 'Die routes worden zoveel mogelijk vrijgehouden, zodat de hulpdiensten er gebruik van kunnen maken', zegt politiewoordvoerder Matthijs van Houten. 'Die routes staan in de navigatiesystemen, en worden wekelijks bekeken en geüpdatet.