'Pissende ijsbeer' komt naar Groningen

De pissende ijsbeer in Amersfoort
De pissende ijsbeer in Amersfoort © ANP
Het kunstwerk 'De Pissende IJsbeer', van Delfzijlster kunstenaar Florentijn Hofman, komt naar Groningen. Begin volgende maand wordt de beer bij het Groninger Museum geplaatst. De levensgrote ijsbeer stond tot vorige maand in Amersfoort, al was niet iedereen daar even blij mee. Een omwonende klaagde over het geklater van de ijsbeer, waarna de beer zijn plas in de nacht moest ophouden.
De plassende ijsbeer stond tot eind januari in Amersfoort bij Museum Flehite en was onderdeel van een expositie over de veranderingen in de natuur. Museumdirecteur Paul Baltus haalde de ijsbeer naar Amersfoort. Volgens hem vertelde de plassende ijsbeer in een notendop hoe onze natuur er voor staat: niet best.
Door de opwarming van de aarde smelten de ijskappen en verdwijnt de leefomgeving van de ijsbeer. 'Deze ijsbeer heeft ervoor gekozen om zijn ongenoegen even goed te laten zien. Daarom plast hij bij ons zo hard in de gracht. Net zo hufterig als wij soms met de natuur omgaan', zei Baltus eerder tegen RTV Utrecht.

Klaterende plas houdt bewoner wakker

Al snel na het onthullen van de ijsbeer wordt het kunstwerk wereldnieuws. Om de paar minuten komt er een waterstraal uit het kunstwerk, waardoor het lijkt of de ijsbeer staat te plassen.
En vooral in de avond en nacht zorgt het geklater van de plassende ijsbeer voor overlast. Een buurtbewoner klaagt dat ze door de plas niet kan slapen. Hofman besluit daarom de beer zo in te stellen dat ie in de nachtelijke uren zijn plas ophoudt. Het besluit wordt opgepikt door landelijke en internationale media, waardoor de 'pissende ijsbeer' verandert in een toeristische trekpleister voor Amersfoort.
RTV Utrecht was bij het afscheid van de IJsbeer in Amersfoort
Maar inmiddels plast de ijsbeer niet meer. De expositie waar de beer onderdeel van was, liep in november af. Sindsdien staat het kunstwerk in een loods in Arnhem. Pogingen om de ijsbeer voor Amersfoort te behouden, liepen op niets uit, al mocht de beer wel iets langer blijven staan. Voor Hofman begon vervolgens een zoektocht naar een nieuw onderkomen voor de ijsbeer met hoge nood. Al hoefde hij daar niet heel veel moeite voor te doen. Door alle media-aandacht, tot in Australië aan toe, kreeg hij meerdere aanbiedingen.

Groningen logische keuze

Dat de ijsbeer straks naar Groningen komt is voor Hofman een logische keuze. Hij werd onlangs gevraagd een kunstwerk te ontwerpen voor de kinderbiënnale, die in maart wordt geopend. 'Ik maak daarvoor een grote worm, waar de kinderen doorheen kunnen lopen. Toen dacht ik dat de ijsbeer daar eigenlijk ook wel goed bij paste.'
De conservator van het Groninger Museum zag de komst van de beer ook wel zitten en zo was een nieuw onderkomen voor het kunstwerk al snel gevonden.
De ijsbeer komt op de hoek van het Ploegpaviljoen te staan
De ijsbeer komt op de hoek van het Ploegpaviljoen te staan © ANP
De plassende ijsbeer zal een plekje krijgen op de hoek van het Ploegpaviljoen. 'Daar staat nu nog een leeuwtje. Die wordt tijdelijk weggehaald en dan komt de ijsbeer er voor in de plaats. Dus hij plast straks richting het Hoofdstation', legt Hofman uit.
Voor het zover is moet er nog wel het één ander worden ingeregeld, want de ijsbeer plast niet zomaar. Overigens verwacht Hofman in Groningen geen klachten te krijgen over het geklater van de beer: 'Het probleem in Amersfoort was dat er 's nachts niemand op straat was. Daardoor was het ook doodstil. Als dan telkens de beer begint te klateren, dan hoor je dat heel goed. Dat probleem zal er in Groningen niet zijn, want in Groningen is het nooit rustig op straat.'
Florentijn Hofman: van badeend tot ijsbeer
Kunstenaar Florentijn Hofman is geen onbekende in de kunstwereld. De voormalig inwoner van Delfzijl werd wereldberoemd door zijn levensgrote kunstwerken van dieren. Zo maakte hij een 31 meter lange muskusrat, een 12 meter hoge herdershond en een 30 meter lang feestaardvarken.

Hofman plaatste ook drie houten kunstwerken op het strand van Schiermonnikoog. Ze hadden de vorm van concertvleugels en wekten de illusie dat ze waren aangespoeld.

Het meest bekend is Hofman van zijn opblaasbare badeenden. Daarvan maakte hij verschillende versies, die vervolgens de hele wereld rondgingen. De eenden lagen onder andere in Frankrijk, Brazilië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Japan, Australië en China. In Hong Kong ging het helemaal mis met de eend: het kunstwerk raakte lek en liep leeg. Ook de eend in Taiwan was geen lang leven beschoren: tijdens het opblazen ontplofte de eend. Volgens Hofman zijn eenden apolitiek en kunnen ze mondiale spanningen verzachten.