Kunstwerk wordt gesloopt in Hoogezand; kunstenaars niet in hongerstaking

Het kunstwerk HS aan de Kerklaan wordt omgeven door stenen bobbels
Het kunstwerk HS aan de Kerklaan wordt omgeven door stenen bobbels © RTV Noord
De 'HS' aan de Kerkstraat in Hoogezand verdwijnt. Het kunstwerk, dat het logo van de voormalige gemeente Hoogezand-Sappemeer voorstelt en sinds februari 2008 in Hoogezand staat, is volgens de gemeente Midden-Groningen al een aantal jaren in verval.
Op Facebook zijn de reacties op het bericht van de gemeente wat wisselend, maar de meeste mensen snappen het niet zo goed. Was het niet goedkoper geweest om het ding te herstellen in plaats van de sloop en afvoer van de materialen, vraagt iemand zich af?
'De kunstenaars schatten de kosten van het opknappen op 100.000 euro', zegt woordvoerder Tessa Kluter van de gemeente Midden-Groningen. 'De kosten voor de sloop zijn zo'n 7000 euro. En het past ook niet meer zozeer in de huidige tijd.'

Delen van samengesteld kunstwerk laten los

Het kunstwerk kwam voort uit het project stadsvernieuwing. Kluter: 'Het is toen in samenspraak met onder meer omwonenden en scholen gegaan.'
Lees verder onder de foto
Het logo van HS
Het logo van HS © Wikipedia
Daar zit achteraf gezien ook een probleem: 'Het was geen duurzame constructie. Het is destijds samengesteld uit verschillende onderdelen. En wat we nu zien, en dat zagen de kunstenaars ook, is dat delen loslaten. Met name stalen verbindingen. En ook de kunststof bakstenen laten los.'

Een zekere houdbaarheidsdatum

Het kunstwerk is gemaakt door het kunsternaarsduo LaSalle: Patty Struik en Albert Goederond. De laatste is het helemaal eens met de beslissing. 'Het is niet zo dat je kunt zeggen dat de kunstenaars in hongerstaking gaan omdat hun kunstwerk wordt afgebroken. Het is in goed overleg gegaan. Het ding heeft zijn tijd gehad.'
Het ding heeft zijn tijd gehad
Albert Goederond, kunstenaar
'We hebben toen we het maakten ook bewust de keuze gemaakt om een onderhoudsintensief beeld te maken. We hebben toen dingen gebruikt die toen experimenteel waren, waarvan we wisten dat het een zekere houdbaarheidsdatum had', zegt Goederond.
Als voorbeeld noemt hij de kunststof waar de bakstenen op geprint zijn. 'Tegenwoordig heb je materialen die langer meegaan. Maar dat kon toen niet. Anders hadden we dat wel gebruikt. Wij hebben toen ook open kaart gespeeld: dit gaat op een gegeven moment verkleuren. We hebben het toen aan de eigenaar overgelaten hoe ze daar verder mee om wilden gaan. De gemeente heeft dat ding van ons gekocht. Het is mijn beeld niet meer.'

Zo'n bestuur zit daar niet eeuwig

Hoe lang het beeld goed onderhouden zou worden was volgens Goederond ook maar de vraag. Het gemeentebestuur dat er toen zat was erg enthousiast, zegt hij. 'Maar zo'n bestuur zit daar niet voor eeuwig en de aandacht voor zo'n nieuw beeld zal op een gegeven moment wel verslappen. De toenmalige wethouder heeft bedacht om het onderhoud te laten uitvoeren door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, zodat het onderhoud minder duur zou zijn. Ik weet niet hoe lang dat door is gegaan, maar dat is ook mijn pakkie an niet meer.'

Geen gigantisch bedrag

'De gemeente heeft ook maar een zeer beperkt budget voor een kunstopdracht', vervolgt Goederond.
Voor dit budget koop je drie lantaarnpalen. Maar als het een kunstwerk is, staat iedereen op zijn achterste benen
Albert Goederond, kunstenaar
'Het wordt vaak gezien als een gigantisch bedrag wat ook aan andere dingen kan worden besteed. Maar mensen vergeten wel dat je voor dit budget drie lantaarnpalen koopt, of een kwart rotonde, of nog niet eens. Maar als het een kunstwerk is, staat iedereen op zijn achterste benen.'
Het mag dus weg van de kunstenaars: 'Het heeft zijn werk gedaan. In het geheugen leeft het voort. En de gemeente HS bestaat niet meer.'

Hoe nu verder?

De beslissing om het monument weg te halen, werd dinsdag door het college genomen. Gemeentewoordvoerder Kluter: 'Er komen nog wel een paar aanpassingen uit het college. Als die verwerkt zijn, worden de raad en omwonenden geïnformeerd. Omwonenden worden ook betrokken bij de beslissing wat er straks moet komen te staan.'
De opdracht 16 jaar geleden
Goederond noemt het een droomopdracht. 'Het was een goed georganiseerd project. Het contact met de wethouders was geweldig. En we hebben de gemeenschap heel goed leren kennen. En die impressie hebben we in dat beeld uitgedrukt.'

'We hebben het logo van de gemeente een menselijker gezicht willen geven. We wilden het beeld infecteren met de mensen die daar lopen. We hebben contact gehad met - laat ik het maar noemen - korpsballetjes en we zijn in zo'n volkswijk geweest met mensen met van die grote Amerikaanse bulldogs. Dus al die dingen die wij daarin verwerkt hebben zijn de ervaringen die wij daar hebben opgedaan en de voeding die we hebben gekregen vanuit de bevolking.'