Hoe kan de eierbal Nederland veroveren? 'Mensen moeten hem gaan ervaren'

Guerrillamarketing voor de eierbal
Guerrillamarketing voor de eierbal © Studio Plakband
Kan de eierbal een succes worden in de rest van Nederland? En: hóé dan? De provincie Groningen investeert 45.000 euro in de ontwikkeling van een eierbalmachine. 'Het doel is om de regionale eierbal tot ver buiten de provinciegrenzen te kunnen verkopen.'
Door: Welmoed van den Bergh
Snackdeskundige Eke Bosman, beter bekend als ‘snackspert’, die op zijn Instagram-account voor 123.000 volgers snacks recenseert, is enthousiast. ‘Geweldig nieuws toch?’
Hij ontvangt vaak berichten van zijn volgers, of hij weet waar in de Randstad ze een eierbal kunnen halen. ‘Het is gewoon nergens te vinden. Zo’n machine moet ervoor gaan zorgen dat de rest van Nederland ook van de eierbal kan gaan genieten.’
De snackspert vindt het goed dat de provincie in de machine investeert: ‘Want als het dan uiteindelijk een succes wordt, dan profiteert de economie van Groningen daar zelf ontzettend van.’

Kritische noot

Lector Marketing & Ondernemen Karel Jan Alsem van de Hanzehogeschool is kritischer, en verbaast zich erover dat de provincie de eierbalmachine subsidieert: ‘Ik vraag me af wat het maatschappelijk doel is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom de provincie 45.000 staatssteun geeft aan een commercieel bedrijf.’
Hij vraagt zich af of het te maken heeft met toeristische marketing: ‘Maakt dit onderdeel uit van een campagne om Groningen op de kaart zetten, of gaat het alleen maar om die eierbal?’
Misschien mag de Groninger trots wel een impuls gebruiken
Karel Jan Alsem - lector Marketing & Ondernemen

Waarom die ruimhartige eierballensteun?

Alsem speculeert nog wat verder over mogelijke andere beweegredenen van de ruimhartige eierballensteun van de provincie:
‘Groningen staat natuurlijk ook om vervelende redenen in de belangstelling, dat weten we allemaal. Misschien mag de Groninger trots wel een impuls gebruiken, en is dit iets leuks, iets luchtigs.’
Een woordvoerder van de provincie Groningen laat weten dat het geld een subsidie voor innovatie en verduurzaming betreft.
‘Het bedrijf [dat de eierbalmachine ontwikkelt, red.] krijgt de bijdrage (subsidie) voor innovatie en verduurzaming van het productieproces. Het gaat dan om minder afval, efficiënt omgaan met energie en stimuleren van duurzame inzetbaarheid en opleiding van personeel. Daarnaast zijn er plannen om de productie te vergroten en dat is positief voor de werkgelegenheid.’

Promoten als Gronings product

Alsem zou in ieder geval aanbevelen om de eierbal in de rest van Nederland als Gronings product te ‘positioneren’ op de markt: ‘Het moet wel heel duidelijk zijn dat de eierbal uit Groningen komt.’
Snackspert Eke Bosman denkt dat het voor de promotie meewerkt dat de eierbal is uitgeroepen tot immaterieel cultureel erfgoed. 'Die reputatie heeft het al.' En, niet onbelangrijk: 'Als het lekker is, dan is het lekker.'
Ons lijkt het tof om de muren van de Febo leeg te trekken en er alleen maar eierballen in te leggen
Marjory Simonides - Studio Plakband

‘The eierbal takes over’

Het Groningse reclamecampagne-bureau Studio Plakband heeft wel een idee om de eierbal in de rest van Nederland aan de man te krijgen.
Bij het reclamebureau gingen meteen alle radertjes draaien. Hoe zouden zij dit aanpakken? ‘We gingen weer even terug naar onze studententijd, na het uitgaan lekker een eierbal uit de muur halen.'
‘Ons lijkt het tof om de muren van de Febo in hartje Amsterdam leeg te trekken en daar alleen maar eierballen in te leggen, met echt het gevoel van: the eierbal takes over’, zegt strategiemedewerker Marjory Simonides van Studio Plakband.
De kracht van zo'n actie is dat mensen worden verrast. ‘Dat is een vorm van guerrillamarketing, zoiets onverwachts.’
Lees verder onder de foto
Een concept van de guerrillamarketing
Een concept van de guerrillamarketing © Studio Plakband

De eierbal ervaren

In plaats van dat je na het stappen kan kiezen uit een bamischijf, frikandel of kroket uit de muur, ligt die dan vol met eierballen. ‘Mensen moeten denken: wat gebeurt hier?’
Uiteindelijk is het namelijk het belangrijkst dat mensen buiten Groningen zo’n eierbal moeten gaan ervaren, benadrukt de strategiemedewerker. ‘Je kan het verkopen, je kan het omschrijven, maar het allerbelangrijkst is dat ze gaan proeven.’
Een guerrilla-actie kan zelf relatief klein zijn, maar de uitwerking en verspreiding kan groots worden aangepakt: ‘Je kan grappige content zoals filmpjes maken en het viraal laten gaan. Dan hoef je niemand meer uit te leggen wat een eierbal is.’