Oldambt krijgt tóch voorkeur boven Blauwestad
Oldambt krijgt tóch voorkeur boven Blauwestad
De naam Oldambt krijgt een prominente plek in het toeristisch beeldmerk om het gebied te promoten. Dat zei wethouder Ricky van den Aker vrijdagmiddag, tijdens een bijeenkomst met ondernemers.
Ze zei het niet met zoveel woorden, maar duidelijk werd wel dat de naam Blauwestad niet meer het voornaamste uithangbord zal zijn voor de promotie van het hele Oldambt. Aanvankelijk was dat wel het plan. Na de politiek liet ook een aanzienlijk deel van de ondernemers uit het gebied zich daar negatief over uit. Met name vanwege de negatieve bijsmaak die Blauwestad heeft veroorzaakt door de al jarenlang tegenvallende kavelverkoop.
Jos Keizer, directeur van Fontana Bad Nieuweschans, zei het treffend: "Oldambt heeft geen voorsprong, Blauwestad heeft wel een achterstand." Hij stelde voor om het logo, een blauwe stip met witte letters, intact te laten en enkel de naam te veranderen. Als beeldmerk voor het Oldambt zou dan die naam gebruikt kunnen worden. Voor specifieke promotie van Blauwestad of bijvoorbeeld Winschoten, zouden die namen in de blauwe stip kunnen komen.
Van den Aker kon zich in het verhaal vinden, evenals veel ondernemers. Ze deed geen harde toezegging, maar zei dat het nu goed zou komen met het beeldmerk. Stichting Marketing Oldambt wil op 1 april starten met de promotiecampagne.