Een brug over de Eems

Dertien jaar geleden is voor het laatst geprobeerd om een brug te bouwen tussen Delfzijl en Emden. Het mislukte. In het jaar 2000 was de tijd er niet rijp voor. Maar nu is alles anders. Ostfriesland bloeit. En wij willen aansluiting.

Wie op de kaart kijkt ziet de logica. Het is ver omrijden van Noordoost-Groningen naar Emden. In de auto duurt de rit volgens de ANWB vanuit Delfzijl een uur en 6 minuten. Een brug over de Eems, of een tunnel, van zo'n vijf kilometer, kan de reistijd bekorten tot tien minuten. De vraag is, en was altijd al: wat hebben wij te zoeken aan de overkant? In 2000 antwoordde het Groninger bedrijfsleven: "weinig". Maar hoeveel Groninger ondernemers zullen dat vandaag nog zeggen? Onze Duitslandrubriek 'Hier of Doar' toonde dit jaar immers aan dat steeds meer Groninger ondernemers succes hebben in Duitsland.

Wie het gebied rond Emden recentelijk heeft bezocht zal het verschil zijn opgevallen. De stad, de dorpen en de regio zien er welvarend en opgeruimd uit. Beter dan de regio aan onze kant van de Eems. Geen wonder: daar is werk, daar wordt geld verdiend. Volkswagen bouwt er zijn Passat (7.600 banen), de scheepswerven hebben er grote orders en de Duitse keuze voor groene energie heeft er een nieuwe industrie gecreëerd. Noord-Groningen heeft 11 procent werkloosheid en de misère van de aardbevingen, Ostfriesland nog geen 4 procent werkloosheid en economische groei en bloei.

Het toerisme is er de laatste jaren ook flink gegroeid. Het stadje Greetsiel, het oude 'Grietjezeil', de geboorteplaats van Ubbo Emmius, is een attractie van formaat geworden. Plaatsen als Aurich, Wittmunt, Jever en Norden hebben nieuwe parkeerterreinen moeten aanleggen voor de vele bezoekers. Fietsroutes, orgelroutes, zeven Waddeneilanden, molens, kerkjes, het is er allemaal. Ostfriesland trekt veel meer toeristen dan wij in Groningen.

Een brug over de Eems zou ons aansluiten op dat succes. De bouw van een brug werd in het jaar 2000 nog becijferd op zo'n 400 miljoen euro, een tunnel op een dikke 500 miljoen euro. Rikus Jager, destijds VVV-voorman, trok er hard aan. Eerder had Johan Remkes dat al gedaan als Gronings lijsttrekker van de VVD. Maar de NOM trok de stekker uit het plan. "Deze brug heeft voor het bedrijfsleven in het noorden geen prioriteit", zei de toenmalige NOM-directeur Frits Migchelbrink. Historische woorden en een historische fout.

Het plan duikt sindsdien regelmatig weer op. Intussen is de raming van de kosten verdubbeld. Maar de noodzaak is dat ook. Wie de gekwelde economie in Noordoost-Groningen een echte impuls wil geven en een 'duurzame toekomst' moet een brug bouwen. Over de Eems naar Emden.

Henk Binnendijk

Deel dit artikel:

Recent nieuws