Geen sneller spoorsysteem Noorden

Op het spoor tussen de Randstad en Groningen en Leeuwarden komt geen nieuw veiligheidssysteem. Het kabinet wil dit wel invoeren in de Randstad en op het spoor naar Vlissingen, Arnhem en Almelo.
Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) kunnen treinen harder rijden. Speciale apparatuur aan boord communiceert met het spoor en de verkeersleiding. Zo kan de machinist altijd zien hoe hard hij op dat moment mag rijden. Ook kan het systeem zelf ingrijpen en automatisch remmen. Op de Betuweroute, de HSL, de lijn Amsterdam-Utrecht en op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle is al wel ERTMS ingevoerd.

Teleurgesteld
De ChristenUnie in de provinciale staten van Groningen, Friesland en Drenthe zijn teleurgesteld over de plannen. Ook VVD-Gedeputeerde Mark Boumans en VVD-wethouder Joost van Keulen van Groningen noemen het voornemen teleurstellend.

In het Noorden vragen bestuurders al lange tijd om een snellere treinverbinding met de Randstad.

Kip en ei
De ChristenUnie noemt het een kip en ei-verhaal. Het kabinet kiest voor ERTMS op de drukst bereden spoorlijnen. Wanneer het kabinet serieus werk wil maken van aantrekkelijk OV investeert ze ook in snellere treinen naar het Noorden, vindt de ChristenUnie. De partij gaat hierover vragen stellen aan de noordelijke provinciebesturen.

Eens. “@MarkBoumans: @WgSiFriesland dat is inderdaad teleurstellend nieuws. Moeten we mee aan de slag! @johkramer @HenkBrinkDr @theakoster"
— Joost van Keulen (@JoostvanKeulen) April 11, 2014


Deel dit artikel:

Recent nieuws