Hollands Hoop is geen Groningen promotie

Is de bekroonde TV-serie Hollands Hoop reclame voor Groningen of is de sponsoring door Groningen Promotie weggegooid geld?

Waarom kreeg de dramaserie vorige week een Gouden Kalf terwijl televisie kijkend Nederland pas één aflevering had gezien? En waarom kreeg Marcel Hensema geen Gouden Kalf terwijl hij -met afstand- de beste acteerprestatie levert?

De eerste vraag is de belangrijkste. Groningen wordt in de eerste afleveringen van Hollands Hoop neergezet als een landschappelijk fraaie, maar afgelegen, ruige, rauwe, wat primitieve en wetteloze regio. Zeg maar als 'het Wilde Noorden'. Daarmee worden vooroordelen bevestigd die over Groningen in de Randstad bestaan. Mobiele telefoons hebben in het Groningen van Hollands Hoop geen bereik. De beschaafde wereld is ver weg. Enkele acteurs spreken een soort 'net-niet-Gronings' en Hensema, die Groningstalig is, spreekt in de eerste afleveringen juist alleen Nederlands.

De achtdelige serie van VPRO, NTR en VARA speelt op een oude boerderij op de Groninger klei waar met hulp van Oosteuropese misdadigers een mega-wietplantage wordt geëxploiteerd die is verstopt in een maïsveld. De belangrijkste opnamen werden in en rondom boerderij Hoog Hammen (1869) aan de Graauwedijk bij Overschild gemaakt. Hensema speelt de hoofdrol als de overspannen, op non-actief gestelde psychiater Fokke Augustinus die bij de dood van zijn vader terugkeert naar zijn geboortestreek. Daar wordt hij tegen wil en dank opgezogen in de criminele wiethandel, die door wijlen zijn vader op de boerderij blijkt te zijn opgezet.

Op 21 september was de 'wereldpremière' van de serie in De Oosterpoort in Groningen. 'Mede mogelijk gemaakt door Er Gaat Niets Boven Groningen', zien we op televisie in de aftiteling. Bij Marketing Groningen zijn ze er trots op. We hebben er -kennelijk- niet te weinig Gronings promotiegeld in gestoken. Hoeveel precies is niet bekend gemaakt.

De campagne 'Er Gaat Niets Boven Groningen' wil volgens de eigen doelstelling (sic) "Het hardnekkige Groningenbeeld (kaal aardappelveld) verdringen met een verrassend, nieuw beeld". De campagne wil dus vooroordelen over Groningen bestrijden. Maar die vooroordelen worden juist bevestigd in deze serie die zij 'mede mogelijk maakt'.

Hollands Hoop kreeg een Gouden Kalf. Marcel Hensema die de serie draagt liep zijn prijs mis. Dat kan natuurlijk. Maar het stemt wel tot nadenken. Wat heeft de jury nu werkelijk zo aangesproken? Er is een vergelijking gemaakt met de macabere internationale hitserie Breaking Bad. Volgens andere critici is Hollands Hoop meer een 'slimme remake' van de film Schatjes uit 1984. Hoe wordt Groningen daar beter van?

Dat sponsoring van een TV-serie wel degelijk een positief effect kan hebben op het imago van een regio weten ze in Zuid-Limburg, waar het sponsorgeld van gemeente en politie voor Flikken Maastricht heel goed besteed blijkt. Maar daar wordt dan ook stevig onderhandeld tussen sponsoren en producent.

Positief is in ieder geval dat Hollands Hoop opnieuw heeft aangetoond dat het Groninger land een fantastisch decor kan vormen voor de filmindustrie. Eerder deden o.a. de -eveneens bekroonde- film De Poolse Bruid en de dramaserie Boven Wotter dat al.
Het zou mooi zijn als de volgende televisieproductie Groningen weer serieus neemt, een eerlijk beeld schetst en ons laat zien zoals we zijn. Kan ook best leuk zijn toch?
Dan willen we ook wel weer meebetalen.

Henk Binnendijk

Naschrift: de Provincie Groningen laat n.a.v. dit commentaar weten dat het sponsorbedrag van Groningen Promotie voor Hollands Hoop 50.000 euro is.


Meer over dit onderwerp:
opinie commentaren
Deel dit artikel:

Recent nieuws