Nieuwe NAM-topman: 'Snellere schadeafwikkeling'

De NAM moet transparanter worden en sneller in de schadeafwikkeling bij aardbevingen. Dat zei de nieuwe NAM-directeur Gerald Schotman dinsdag tijdens een ondernemersbijeenkomst in Martiniplaza in Groningen.
'Meer naar buiten'

'Er moet meer informatie komen op de websites. Ook moeten we meer naar buiten gaan om de discussie te zoeken, daar kunnen we van leren', aldus Schotman. Ook snelheid bij schadeherstel is van belang, vooral in complexe gevallen. Hij zegt zich daar vol voor in te gaan zetten. 'De mouwen moeten verder worden opgestroopt.'

'Bewoners maatgevend'

Schotman vindt dat, als het gaat om openheid, de bewoners van het gebied maatgevend zijn. 'Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat de mensen om ons heen vinden.' Schotman ziet voor het creëren van meer openheid een belangrijke rol weggelegd voor het Centrum voor Veilig Wonen, die de schadeafwikkeling van de NAM gaat overnemen. Volgens de NAM-directeur staat deze nieuwe organisatie dichter bij de mensen.

Direct aan de slag

Schotman volgde Bart van de Leemput op als NAM-directeur. Bij Shell, een van de aandeelhouders van de NAM, was hij directeur technologie. Schotman is nog maar twee weken aan het roer, maar hij moest direct aan de slag met het aardbevingsdossier. De allereerste dag dat hij aantrad was er al aardbeving bij Thesinge die ook in Stad tot schade leidde. Dit leidde in de Tweede Kamer meteen tot een spoeddebat over de aardbevingsproblematiek.

Meer tijd en metingen nodig

Over de laatste beving die ook in de stad schade veroorzaakte, zegt hij er niet van overtuigd te zijn dat de verandering in de gaswinning de oorzaak is. Sinds begin dit jaar wordt er minder gas uit de winningsputten bij Loppersum gehaald en meer uit putten in het zuiden van de gasbel. 'Dat is een te snelle conclusie', aldus Schotman, die stelt dat er meer tijd en meetgegevens nodig zijn om dat te bepalen.

Gesprekken met slachtoffers

De nieuwe NAM-topman wil de komende tijd veel gesprekken voeren met mensen die het slachtoffer zijn geworden van de aardbevingen. 'Daar gaan we van leren.'

'Moeilijk dossier'

Schotman vindt niet dat het aardbevingsdossier te veel tijd in beslag neemt in zijn werkzaamheden: 'Het is een van mijn hoogste prioriteiten.' Wel vindt hij het een moeilijk dossier. Overigens meent Schotman dat er ook veel dingen zijn waar de NAM trots op kan zijn, maar dat die niet de pers halen. Maar hij wil dat niet als excuus opvoeren.