'Zet geen persoonlijke dingen op Facebook'

Op 1 januari 2015 gaan de nieuwe Facebook-voorwaarden in. Daar is paniek over ontstaan, omdat je als Facebook-gebruiker afstand zou moeten doen van je privacy en auteursrechten.
Maar wat verandert er echt? Kan Facebook zomaar foto's van jou en je kinderen gebruiken voor reclames? Moet je je Facebook-account verwijderen?

Huidige voorwaarden

Volgens social mediakenner Jarno Duursma uit Groningen maken mensen zich niet druk over de níeuwe voorwaarden, maar over de regels die er al waren. 'Facebook is transparanter geworden, waardoor we nu veel beter kunnen zien waar ze mee bezig zijn. En dat gaat behoorlijk ver. Daar worden mensen zich nu pas bewust van.'

Kinderen

'Plaats nooit al te privacygevoelige informatie op Facebook, zoals foto's van je kinderen of van andere informatie waarvan je liever niet wil dat anderen het zien of Facebook het weet', luidt de belangrijkste conclusie van Duursma. 'Ook al heb je je account afgeschermd, dat zegt helemaal niets. Op het moment dat je een foto upload heeft Facebook het kiekje al. Ze hangen hem niet gelijk op in bushokjes of op stations, maar ze zouden je profielfoto kunnen gebruiken in advertenties die op de tijdlijn van je vrienden te zien zijn.'
Ook verzamelt Facebook constant data. Dat doen ze van iedereen. Het bedrijf houdt bij wat je aanklikt, met wie je vrienden bent en wat je allemaal zegt. Daarmee worden anonieme profielen gemaakt die Facebook laat zien aan adverteerders. 'Op basis van jouw klikgedrag worden die profielen dus samengesteld. Weliswaar geanonimiseerd, maar ze weten daardoor ongelooflijk veel van je', zegt Duursma.
Mijn conclusie: Let op met wat je plaatst en aanklikt op Facebook. En besef dat het een commercieel bedrijf is;hongerig naar gebruikersdata.

— Jarno Duursma (@JarnoDuursma)

Wie is eigenlijk de klant?

Volgens de social-mediakenner zijn wij, de gebruikers, geen klanten maar juist de producten: 'Sommigen zeggen dat Facebook slecht omgaat met hun klanten, maar dat is helemaal niet zo. Wij zijn het product en de klanten zijn de bedrijven die op Facebook adverteren. Onze profielen en alles wat wij doen heeft Facebook in haar digitale winkel liggen.'
Facebook gedag zeggen hoeft volgens Jarno Duursma nog niet. 'Als je je maar beseft dat je er geen persoonlijke dingen op moet zetten. Ik zit er nu acht jaar op en heb nog geen één foto van mijn kinderen erop gezet. Je weet namelijk niet wat ze ermee doen.'
Daarbij zorgt het opzeggen van je account er niet voor dat je verdwenen bent op Facebook: 'Met de gegevens die je ooit met je vrienden en bekenden hebt gedeeld, zoals je contactgegevens die ze uploaden vanaf hun telefoon, kan Facebook jouw anonieme profiel hoe dan ook nog inkleuren', besluit Duursma.
Reageer ook op onze poll: