Ydense piloot strijdt tegen 'waanzin' voor rondvluchtsector

© FPS/Jos Schuurman
Bijna de gehele rondvluchtbranche is weggevaagd, zei de Ydense vliegenier Kor Mulder maandag bij de Raad van State. Omdat alleen Nederland als braafste jongetje van de klas de strengste EU-veiligheidsregels voor rondvluchtbedrijven heeft overgenomen.
Mulder probeert onder een dwangsom van maximaal twee ton uit te komen. Die legde de Inspectie Leefomgeving en Transport op aan Mulders Stichting Aero Eelde, omdat hij illegaal rondvluchten zou verkopen.

Makelaar

Volgens Mulder is dat klinkklare onzin. Hij beschouwt zichzelf hoogstens als een makelaar die klanten in contact brengt met piloten. Hij verdient daar naar eigen zeggen geen cent aan. 'Zo kunnen mensen tegen niet al te hoge kosten een rondvlucht maken en de piloten kunnen vlieguren maken en zo hun brevet behouden,' aldus Mulder tijdens de rechtszaak in Den Haag.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vindt dat Mulder met een truc onder de regels wil uitkomen. Rondvluchtbedrijven moeten sinds enkele jaren een Air Operator Certificate (AOC) hebben. Daarmee kunnen hun klanten erop vertrouwen dat ze in een veilig vliegtuig stappen met een betrouwbare piloot aan het stuur.

Waanzin

Mulder noemt dat de waanzin ten top omdat er al tal van andere regels zijn die bepalen dat alleen goed onderhouden en veilige vliegtuigen de lucht in kunnen. En piloten zonder brevet mogen ook niet vliegen.
Het aanvragen van een AOC kost ruim 50.000 euro. Een rondvluchtbedrijf moet bovendien een directeur vliegveiligheid en een vliegkwaliteitsmanager in dienst nemen. Dat is volgens Mulder niet te betalen voor kleine bedrijfjes met één of twee vliegtuigjes.

Vlieguren

De Ydense vliegenier meent dat de Inspectie en toenmalig minister Eurlings de rondvluchtsector economisch kapot hebben gemaakt. 'Het is bizar dat piloten met torenhoge studiekosten nu ook nog hun brevetten kwijtraken omdat ze geen vlieguren meer kunnen maken.'
Volgens hem heeft het AOC de Nederlandse economie ettelijke miljoenen aan omzet gekost. In Duitsland en België mogen kleine rondvluchtbedrijfjes wel door gaan zonder certificaat.
Volgens een woordvoerder valt het wel mee met de kosten van een AOC.
De uitspraak van de Raad van State volgt over enkele weken.