Kritiek CDA Haren op anti-vrachtwagenplan

Het CDA in Haren denkt dat het plan van B&W om het vrachtwagenverkeer uit Haren en Glimmen te weren niet gaat werken.
Al jaren hebben de inwoners van beide plaatsen, vooral die in Glimmen, veel last van sluipverkeer door grote vrachtwagens. Het college wilde een verbod op doorgaand vrachtwagenverkeer instellen, maar dat plan strandde doordat omliggende gemeenten niet meewerken.

Zachte midddelen

Die willen geen verkeersborden plaatsen die de chauffeurs waarschuwen dat ze niet op de wegen in Haren mogen rijden. De Regio Groningen-Assen biedt hulp met een alternatief plan.
Dat gaat niet uit van een verbod op doorgaand vrachtwagenverkeer, maar probeert de vervoerders met zachte middelen er van te overtuigen andere wegen op te zoeken. De precieze maatregelen moeten nog bekend worden gemaakt, maar wethouder Lambeck denkt daarbij onder meer aan andere instellingen op navigatieapparatuur en gesprekken met de vervoerbedrijven.
Eigen grondgebied
Volgens het CDA hebben zachte maatregelen de afgelopen 7 jaar niet gewerkt en zullen ze dat ook nu niet doen. Volgens CDA-fractievoorzitter Mathilde Stiekema is er een echt verbod nodig. Dat kan volgens haar ook zonder buurgemeenten. Het verbod op doorgaand vrachtverkeer kan met borden op eigen grondgebied worden aangekondigd.
Als een verbod voor de hele gemeente lastig in te voeren en te handhaven is, wijst het CDA nog eens op het eigen plan om de vrachtwagenoverlast in te dammen. Dat gaat uit van een het afsluiten van enkele straten. Dan is het probleem met enkele dagen handhaving opgelost, aldus Stiekema.

Aanrijtijden

Ze vreest dat er in het plan van de regio Groningen-Assen naast de verleidingstactieken ook minder sympathieke middelen worden ingezet, zoals drempels. Dan zouden de aanrijtijden van brandweer en ambulances onder druk komen te staan.