Rederij Wagenborg presenteert zijn duurste schip ooit

Het is het paradepaardje van rederij Wagenborg in Delfzijl: de Kroonborg. Het tientallen miljoenen kostende schip is gedoopt en aan de wereld getoond.
De Kroonborg gaat voor de NAM personeel en materieel naar platforms op zee brengen.

Het schip, dat is gebouwd door Niestern Sander in de havenstad, is daar speciaal voor ontworpen.

Geen zee te hoog

Daarbij is er vooral rekening mee gehouden dat de mensen aan boord het zo comfortabel mogelijk hebben. Overdag werken ze op de platforms, overnachten doen ze op de Kroonborg.
Het schip is zo gebouwd dat de golven er zo weinig mogelijk vat op hebben. Speciale schroeven moeten het schip stabiel houden. De hydraulische loopbrug naar het platform neutraliseert bewegingen van het schip, zodat het personeel veilig van en naar de werkplek kan lopen. Ook de kraan aan boord kan golfbewegingen neutraliseren.

Helikopters

Hierdoor is het niet meer nodig personeel met helikopters naar de platforms te brengen. 'We kunnen hierdoor veel efficiënter winnen uit onze kleine velden op zee', zegt directeur Gerald Schotman van de NAM.

Amstel Hotel

De Kroonborg biedt plaats aan zestig bemanningsleden. Ze beschikken over relatief luxe hutten en andere voorzieningen. Ook aan de inwendige mens is gedacht. 'De kok heeft gewerkt in het Amstel Hotel' , zegt Rob Wagenborg van de gelijknamige rederij.
De Kroonborg is dus naast een vervoermiddel ook een drijvend hotel. Het schip is voortaan ongeveer 300 dagen per jaar op zee, waar het ingezet kan worden bij ongeveer twintig platforms.