Stad versoepelt reclameregels voor ondernemers

Het reclamebeleid van de gemeente Groningen gaat op de schop. Het gemeentebestuur wil de regels versoepelen. De huidige regels dateren uit de jaren '90 van de vorige eeuw en zijn niet meer van deze tijd, zegt wethouder Joost van Keulen (VVD).
Volgens Van Keulen klagen veel ondernemers over het rigide beleid: 'Er mag inderdaad heel weinig. Natuurlijk vinden we dat het straatbeeld niet mag verrommelen, maar ondernemers moeten echt meer vrijheid krijgen om zaken te veranderen.'

Angst voor problemen

De wethouder wijst erop dat sommige ondernemers hun oude, vaak lelijke lichtbakken laten hangen, uit angst dat ze tegen problemen aanlopen als ze zouden kiezen voor nieuwe reclame-uitingen.

Zwanestraat

'Dit kan nooit de bedoeling zijn van beleid. Een proef in de Zwanestraat heeft laten zien welke dynamiek er ontstaat als je meer vrijheid geeft. Bovendien is niet elke straat hetzelfde. Daarom willen we de teugels wat laten vieren.' Ook krijgen ondernemers meer eigen verantwoordelijkheid.

Soepeler handhavers

Naast de soepelere regels wil het stadsbestuur ook dat ambtenaren die de regels controleren zich anders gaan opstellen. Zo zouden handhavers vaker in gesprek moeten met ondernemers in plaats van meteen te zeggen dat iets niet mag.

Verder uitgewerkt

Het nieuwe reclamebeleid wordt de komende maanden verder uitgewerkt. Eind 2015 buigt de gemeenteraad zich over de plannen.