De meest zinloze stoplichten van Nederland

Het zijn waarschijnlijk de meest zinloze stoplichten van Nederland: die bij het tankstation aan de Groningerweg bij Peizerwold.
Raadsel

De verkeerslichten staan bij het begin van de busbaan richting Groningen. Op dit punt kan de bus bij grote drukte linksaf de busbaan op rijden, maar dit gebeurt bijna nooit.
Aan de andere kant staan stoplichten om het tegemoet komende verkeer tegen te houden, als de buschauffeur toch een keer de busbaan op wil.
Maar waarom staan er stoplichten voor het verkeer dat net als de bus richting Groningen rijdt? Het verkeer dat die kant op gaat zou juist goed moeten doorstromen, zou je denken.

Stoplicht negeren

Het wordt nog gekker: iedere dag om zeven uur springen de lichten op groen. Om klokslag tien uur gaat exact tien seconden lang het rode licht aan. Automobilisten hebben geen flauw benul waarom ze moeten stoppen. Sommigen negeren het rode licht inmiddels.
Na het rode licht volgt korte tijd oranje knipperlicht, waarna de installatie weer in de slaapstand springt tot de volgende ochtend zeven uur.

'Compleet overbodig'

'Deze stoplichten zijn wat mij betreft compleet overbodig', zegt automobilist Albert van der Heide, die regelmatig over de Goningerweg rijdt. Oud-politieman Onno Koornstra woont vlakbij de stoplichten. Ook hij krabt zich achter de oren: 'Het is onbegrijpelijk dat op een doorstroomweg verkeerslichten worden gezet die totaal geen nut hebben.'

Van alle kanten

Een woordvoerder van de provincie Drenthe probeert uit te leggen wat het nut is van de stoplichten. Volgens hem heeft het te maken met de busbaan: 'doordat de bus het overige verkeer moet kruisen, wordt dit punt gezien als een kruising. En voor een kruising geldt dat het verkeer van alle kanten moeten kunnen worden stopgezet.'
En ook al is volstrekt onduidelijk waarom het verkeer hier zou moeten worden stilgelegd, het kan in ieder geval wel. Regels zijn regels.