Deal over zuidelijke ringweg: NAM betaalt meerkosten

De eventuele meerkosten van het aardbevingsbestendig bouwen van de zuidelijke ringweg zijn volledig voor rekening van de NAM. Dat hebben het ministerie van Economische Zaken en de NAM afgesproken.
In een brief aan de gemeente Groningen schrijft het ministerie dat de NAM garant staat voor de meerkosten. Bestuurders van de stad en provincie drongen al langer aan op
voor de ringweg. De NAM
aanvankelijk, maar nu is er toch duidelijkheid.

Lastig

Burgemeester Peter den Oudsten van Groningen is tevreden over de afspraken. Hij heeft geen moment getwijfeld aan een goede afloop: 'Het Rijk weet ook dat er niet aan te ontkomen valt. Het was voor de NAM lastig, omdat dit mogelijk om andere bedragen gaat dan een paar duizend euro, maar men heeft uiteindelijk moeten toegeven dat dit eronder valt'.

Zuiderzeelijn

De aanpak van de zuidelijke ringweg komt overigens voor rekening van de provincie Groningen. Voor de weg is een bedrag van zo'n zevenhonderd miljoen euro beschikbaar. Dit is een vergoeding voor het afblazen van de Zuiderzeelijn.

Aanbesteding

Ondertussen is de aanbesteding van het project gestart. De drie combinaties die zich gemeld hebben voor de procedure, komen alledrie in aanmerking voor de opdracht. Het gaat om:
- Combinatie BAVO (bestaande uit KWS Infra BV, Van Hattum en Blankevoort BV en BAM Infra BV);
- Combinatie Strukton - Mobilis VOF (bestaande uit Strukton Civiel Project BV en Mobilis BV);
- Combinatie Herepoort (bestaande uit Max Bögl Nederland BV, Züblin Nederland BV, Oosterhof Holman Infra BV, Koninklijke Sjouke Dijkstra BV, Roelofs Wegenbouw BV en Jansma Drachten BV).
De verwachting is dat de winnende gegadigde eind dit jaar of begin 2017 met het werk kan beginnen.