Gemeente Groningen past toon aanmaningen aan

© Jos Schuurman (FPS)
De gemeente Groningen heeft de toon van aanmaningsbrieven aangepast. De gemeente hoopt zo het aantal klachten over de gemeentelijke dienstverlening terug te dringen.
Naast de aangepaste toon is ook de telefonische bereikbaarheid verbeterd en de gemeentelijke website verduidelijkt. Dat schrijft het stadsbestuur in een brief aan de gemeenteraad.

Onheuse bejegening

Uit het jaarverslag van de gemeentelijke ombudsman blijkt dat bij de gemeente Groningen het afgelopen jaar 292 klachten binnenkwamen. Dat is iets minder dan het jaar ervoor.
De helft van de klachten kwam binnen bij de afdelingen Werk, Maatschappelijke participatie en Financiele diensten. Daarnaast zijn er veel klachten in de categorie 'incorrecte afhandeling' en 'onheuse bejegening'.

Niveau van 2012

Zeventig procent van de klachten wordt binnen één tot zes weken afgehandeld. Tien procent van de klachten is binnen een week opgelost. Bij de overige klachten wordt de afhandelingstermijn overschreden.
Daarmee is het percentage weer terug op het niveau van 2012.